Loading…

جزیره برنامه نویسی و توسعه نرم افزار

ارسال کننده: مهدی عادلی
کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم و برنامه نویس #C و جاوا و اندروید هستم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم.
ارسال پیام خصوصی
امتیازات این مطلب
آموزش: آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سوم: معرفی مفاهیم اولیه و مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا
نرم افزار Help desk  دانا
با سلام به همه دوستان و همراهان Itpro.ir.در ادامه مباحث جاوا به ادامه مفاهیم در مورد جاوا خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی در جاوا


تصویر زیر لیستی از کلمات رزرو شده در جاوا را نشان می دهد. این کلمات رزرو شده برای استفاده به عنوان متغیر و یا سایر Identifier ها مورد استفاده قرار گیرد.
Image

 --

توضیحات در جاوا


در زبان جاوا امکانی وجود دارد که در داخل کد جملاتی برای توضیحات قرار داده شود. این توضیحات می تواند برای فهم بهتر کد مناسب باشد. جاوا هم از توضیحات یک خطی و هم از توضیحات چند خطی پشتیبانی می کند. توضیحات در جاوا بسیار شبیه به توضیحات در زبان های c , c++ می باشد. همه عباراتی که در داخل توضیحات نوشته شود قابلیت کد و اجرا ندارد و کامپایلر جاوا آنها را نادیده خواهد گرفت. در کد زیر توضیحات یک خطی و چند خطی آورده شده است.
public class MyFirstJavaProgram{

   /* This is my first java program.
    * This will print 'Hello World' as the output
    * This is an example of multi-line comments.
    */

    public static void main(String []args){
       // This is an example of single line comment
       /* This is also an example of single line comment. */
       System.out.println("Hello World"); 
    }
} 

همانطور که در کد بالا نشان داده شده است اگر در قسمت از کد از دو کاراکتر / استفاده شود مابقی آن خط به عنوان توضیحات در نظر گرفته می شود. همچنین برای شروع توضیحات چند خطی از علامت اسلش و ستاره و برای پایان توضیحات چند خطی از ستاره و اسلش استفاده می شود.

آرایه ها در جاوا


آرایه ها اشیائی هستند که چند متغیر از یک نوع را در خود ذخیره می‌کنند. اما خود آرایه به تنهایی یک شئ محسوب می‌شود. و مهم نیست که چند متغیر در داخل آن قرار دارند.

Enum


enum ها در نسخه ۵ جاوا معرفی شدند. Enum ها یک متغیر را محدود می‌کنند تا فقط از مقادیری که قبلاً تعریف شده است استفاده کند و نتوان به آن مقداری دیگر داد. با استفاده از enum ها می‌توان احتمال بروز خطا در کد را کاهش داد. برای مثال اگر ما یک برنامه برای آبمیوه فروشی نوشته باشیم ممکن است که ازما خواسته شود که اندازه لیوان های موجود را فقط به اندازه های کوچک و متوسط و بزرگ بگیریم. این باعث می‌شود که مشتری‌ها نتوانند هر اندازه‌ای که دلخواه آن‌ها بود را انتخاب کنند و سفارش دهند و فقط اندازه های کوچک و متوسط و بزرگ را سفارش دهند. برای مثال به کد زیر دقت کنید.
class FreshJuice {

   enum FreshJuiceSize{ SMALL, MEDIUM, LARGE }
   FreshJuiceSize size;
}

public class FreshJuiceTest {

   public static void main(String args[]){
      FreshJuice juice = new FreshJuice();
      juice.size = FreshJuice.FreshJuiceSize.MEDIUM ;
      System.out.println("Size: " + juice.size);
   }
}

ما در کد بالاا یک کلاس به نام FreshJuice تعریف کرده ایم که داخل آن یک enum به نام FreshJuiceSize تعریف کرده ایم و همچنین یک شی از این enum در داخل کلاس به عنوان فیلد کلاس تعریف کرده ایم. و در داخل تابع main یک شی از کلاس FreshJuice تعریف کرده ایم و مقدار فیلد size آن را برابر FreshJuice.FreshJuiceSize.MEDIUM قرار داده ایم. در انتها این فیلد size را در خروجی چاپ می کنیم.
خروجی کد بالا به شکل زیر خواهد بود.
<text>
Size: MEDIUM
<<text
دقت داشته باشید که enum ها می توانند خودشان به تنهایی و یا در داخل کلاس دیگری تعریف شوند.

مفاهیم شی گرایی


تا این قسمت از برنامه بیشتر به مفاهیم جاوا پرداخته شد. از این بخش به بعد کمی به مباحث شی گرایی در جاوا خواهیم پرداخت. جاوا یک زبان کاملا شی گرا می باشد. جاوا مفاهیم اصلی زیر را پشتیبانی می نماید.
  1. چندریختی polymorphism
  2. وراثت Inheritance
  3. کپسوله سازی Encapsulation
  4. انتزاع Abstraction
  5. کلاس ها Classes
  6. اشیا Objects
  7. نمونه ها Instances
  8. متدها

  9. وراثت

در جاوا کلاس ها می توانند از کلاس های دیگر مشتق شوند و از کلاس های دیگر گرفته شود. در اصل اگر شما قصد داشته باشید که کلاس جدیدی ایجاد کنید و از قبل کلاسی وجود داشته باشد که کد آن به شکلی است که قسمتی از کد شما همان کلاس است به عبارت دیگر شما قصد دارید که آن کلاس را گسترش دهید و به ویژگی های آن اضافه کنید. برای این کار به جای این که کلاس جدیدی را از اول بنویسید می توانید این کلاس را از کلاسی که وجود دارد و بسیاری از ویژگی های این کلاس را دارا می باشد مشتق کنید. این مفهوم به شما این امکان را می دهد که از کدی که قبلا دارید بتوانید به طور مجدد استفاده کنید بدون این که کد تکراری بنویسیم و از کدهایی که قبلا وجود داشته استفاده کنیم و فقط کدهای جدید را بنویسیم. در این مفهوم به کلاسی که قبلا وجود داشته باشد کلاس پدر و یا super class می گویند و به کلاس هایی که مشتق شده اند کلاس فرزند یا subclass می گویند.

اینترفیس ها Interface

در زبان جاوا اینترفیس یک قرار داد بین اشیا است که چگونه با یکدیگر ارتباط داشته باشند. وقتی که بحث وراثت پیش می آید اینترفیس یک نقش بسیار مهم دارد. یک اینترفیس متدها را تعریف می کند و کلاس های مشتق شده باید از این قانون تبعیت کند. در اینترفیس فقط نام و نوع متدها مشخص می شود ولی هیچ گونه پیاده سازی انجام نمی شود و همه پیاده سازی ها در سمت کلاس فرزند انجام می شود.

اشیاء در جاوا

در این بخش به طور عمیق اشیا را بررسی می کنیم. اگر بخواهیم دنیای واقعی را مثال بزنیم می توانیم اشیائی را در دنیای اطرافمان پیدا کنیم. انسانها و ماشین ها و حیوانات و ... همه اشیا هستند. همه ی این اشیا دارای ویژگی ها و رفتارهایی هستند. یک سگ ویژگی هایی مانند رنگ و نژاد و وزن دارد و رفتارهایی مانند خوردن و خوابیدن و واق واق کردن و دویدن دارد. اگر بخواهیم اشیا در برنامه نویسی را با اشیا در دنیای واقعی بررسی کنیم بسیار شبیه به هم هستند. اشیا در برنامه نویسی نیز دارای ویژگی ها و رفتارهایی می باشند. یک شی نرم افزاری ویژگی هایش را در فیلدها ذخیره می کند و رفتارهایش در قالب متدها نشان داده می شوند. پس در توسعه نرم افزار متد ها بر روی ویژگی های داخلی شی کار می کنند و همچنین ارتباط بین اشیا نیز با استفاده از متدها انجام خواهد شد. در بخش های آینده به ادامه بررسی مباحث شی گرایی می پردازیم و زبان جاوا را به مرور شرح خواهیم داد. Itpro باشید



نویسنده: مهدی عادلی فر
منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.
سایر مطالب این گروه
دیدگاه ها
  • ارسال توسط:
  • زمان ارسال: 1 ماه قبل
مرسی مرسی مرسی

برای ارسال نظر وارد شوید.