Loading…

جزیره برنامه نویسی و توسعه نرم افزار

  • مرتب سازی بر اساس
  • تعداد نمایش در هر صفحه
حسین احمدی
آموزش: آموزش زبان پایتون :: قسمت نهم - نوع های عددی و توابع کار با اعداد
آموزش زبان پایتون :: قسمت نهم - نوع های عددی و توابع کار با اعداد در ادامه سری مباحث آموزش قصد داریم به بررسی کامل تر نوع های عددی و همچنین یکسری توابع پیش فرض تعریف شده کار با اعداد در زبان پایتون آشنا شویم. در طول دوره با نحوه تعریف متغیرها و همچنین یکسری از توابع برای کار با اعداد کار کردیم، اما در ادامه قصد داریم به صورت تکمیلی به بررسی توابع زبان پایتون که برای کار با اعداد استفاده می شوند بپردازیم. در ابتدا مروری می کنیم بر نحوه تعریف متغیرهای نوع عددی، کد...
mah75
آموزش: برنامه نویسی به زبان c در visual Studio (تمامی نسخه بدون نصب پکیج اضافی)
برای نوشتن برنامه نویسی به زبان C در visual Studio همیشه دانشجویان و علاقه مندان دچار مشکلاتی بوده اند و به ناچار برای زبان C از کامپایلر های دیگری به غیر از visual Studio استفاده می کردند در این اموزش نحوه کامپایل کردن کد های زبان C را در visual Studio بدون نصب هیچ گونه پکیج اضافه یا اپدیت نرم افزار به شما نشان می دهیم با ما همراه باشید 1-ابتدا از منوی اصلی file->new->project را ان...
مهدی عادلی
آموزش: تست وب سرویس ها و Web API ها با نرم افزار SOAP UI
تست وب سرویس ها و Web API ها با نرم افزار SOAP UI با سلام به دوستان Itpro امروزه استفاده از وب سرویس ها و API های تحت وب (Web API) ها رواج بسیار زیادی در طراحی نرم افزار ها دارد. اکثر برنامه های موبایل امروزی مانند برنامه های گوگل و یا مسنجر ها از یک سرور ارتباط میگیرند و با همدیگر اطلاعات رد و بدل می نمایند. این ارتباط با استفاده از وب سرویس ها و web API ها امکان پذیر می شود. همچنین ارتباطات بین وب سایت ها مانند درگاه های پرداخت اینترنتی و سایر...
mrsoheil
آموزش: تغییر رنگ محیط اکلیپس
تغییر رنگ محیط اکلیپس با سلام. همه ما دوست داریم محیط برنامه نویسی که داریم توش برنامه نویسی میکنیم شخصی سازی کنیم و متناسب با سلیقه خودمون محیط رو رنگ بندی کنیم. برای این کار همراه ما باشید. توی محیط اکلیپس این امکان وجود داره که شما بخش های مختلفی رو متناسب با سلیقه خودتون تغییر رنگ بدید . برای این کار وارد محیط اکلیپس شده و این مسیر رو دنبال کنید : Window-Preferences-General-Appearance-Colors and Fonts همانطور ...
مهدی عادلی
آموزش: کار با داده های json در جاوا
کار با داده های json در جاوا سلام به همه دوستان Itpro. امروزه به روش های مختلفی می توان داده ها را بین کامپیوتر های مختلف و حتی برنامه های مختلف انتقال داد. یکی از راه هایی که بیشترین استفاده را برای انتقال داده ها دارد انتقال داده ها بین کلاینت و سرور می باشد. به این صورت که داده هایی بر روی سرور ذخیره شده است. کلاینت برای این که این داده ها را به کاربر نشان دهد آنها را از سرور دریافت می کند یا حالتی دیگر آن است که کلاینت می...
حسین احمدی
آموزش: آموزش زبان پایتون :: قسمت هشتم - حلقه ها
آموزش زبان پایتون :: قسمت هشتم - حلقه ها بوسیله حلقه ها در زبان پایتون یا هر زبان برنامه نویسی دیگری می توان بخش هایی از کد را به تعداد مورد نظر تکرار کرد یا بر روی آیتم های یک لیست کدی را اجرا نمود. در زبان پایتون دو نوع حلقه وجود دارد: 1 حلقه while 2 حلقه for در این قسمت با نحوه استفاده از حلقه های while و for آشنا شده و در انتها با حلقه های تودرتو آشنا می شویم. -- حلقه while -- ساختار کلی حلقه while به صورت زیر است: ...
حسین احمدی
آموزش: آموزش زبان پایتون :: قسمت هفتم - دستور if
آموزش زبان پایتون :: قسمت هفتم - دستور if یکی از قابلیت های موجود در اکثر زبان های برنامه نویسی، دستورات کنترلی هستند که به ما این اجازه را می دهند تا بر اساس یک شرط روند اجرای برنامه را تغییر دهیم. در قسمت قبلی با عملگر های منطقی و مقایسه ای آشنا شدیم. در این قسمت یاد میگیریم که چگونه می توان بوسیله دستور if روند اجرای برنامه را تغییر داد. دستور if بر اساس شرطی که در مقابل آن نوشته می شود تصمیم میگیرد که یک بخش از کد باید اجرا شود یا خیر...
AmirX128
آموزش: خروجی اکسل از یک grid در C#
سلام دوستان ، صبح بخیر ، ی چند روزی بود درگیر این بودم که اطلاعاتی رو ک توی گرید نشون میدم رو توی ی فایل اکسل ذخیره کنم ، اما هرچی میگشتم ی مطلب درست و حسابی ک بشه باهاش کار راه انداخت رو پگیدا نمیکردم تا اینکه بالاخره خودم تونستم ی چیزی جفت و جور کنم. حیفم اومد مطلب رو Share نکنم چون ممکنه ی روزی یکی مثل من ک مبتدی باشه بخواد این کارو بکنه.این کد رو نوشتم . ک البته فکر میکنم واضحه: بازم اگه سوال...
حسین احمدی
آموزش: آموزش زبان پایتون :: قسمت چهارم - نوع های داده در زبان پایتون
آموزش زبان پایتون :: قسمت چهارم - نوع های داده در زبان پایتون در زبان های برنامه نویسی مختلف مفهومی وجود دارد به نام متغیر که برای ذخیره یک مقدار و استفاده از اون در قسمت های مختلف کد مورد استفاده قرار میگیرد. در زبان پایتون نیز می توان متغیرها را تعریف و از آن ها استفاده کرد. متغیر خانه ای از حافظه است که در داخل خود یک مقدار را ذخیره می کند. نوع متغیر بر اساس مقداری که داخل آن قرار دارد مشخص می شود. برای مثال می توان در یک متغیر مقداری از نوع عددی صحیح قرا...
حسین احمدی
آموزش: آموزش زبان پایتون :: قسمت سوم - آشنایی با ساختار اسکریپت های پایتون
آموزش زبان پایتون :: قسمت سوم - آشنایی با ساختار اسکریپت های پایتون در قسمت قبلی با نحوه نصب پایتون آشنا شده و با نوشتن یک برنامه ساده یاد گرفتیم چگونه می توانیم یک اسکریپت ساده ایجاد کرده و آن را اجرا کنیم. در این قسمت بیشتر بر روی ساختار اسکریپت های نوشته شده در پایتون صحبت می کنیم و با مواردی مانند تفاوت حالت Interactive و Script، مفاهیم Block و Suite و همچنین کامنت ها در پایتون آشنا می شویم. -- آشنایی با حالت Interactive در پایتون -- یکی از قابلیت های پ...
حسین احمدی
آموزش: آموزش زبان پایتون :: قسمت اول - مقدمات و آشنایی اولیه با پایتون
آموزش زبان پایتون :: قسمت اول - مقدمات و آشنایی اولیه با پایتون سلام خدمت تمامی دوستان و همراهان وب سایت ITPRO. دنیای برنامه نویسی دنیای بزرگی هست و زبان های خیلی زیادی هستند که برای نوشتن برنامه های مختلف استفاده می شوند، مانند زبان سی شارپ، زبان سی و ... اما یکی از زبان هایی که امروزه خیلی نامش را می شنویم و توانسته جایگاه بالایی در میان زبان های موجود داشته باشد، زبان Python است. در وب سایت ITPRO نیز درخواست های زیادی برای آموزش زبان Python داشتیم و همی...
مهدی عادلی
آموزش: نحوه استفاده از فونت هایی در برنامه سی شارپ که در کامپیوتر مقصد وجود ندارند
نحوه استفاده از فونت هایی در برنامه سی شارپ که در کامپیوتر مقصد وجود ندارند سلام دوستان. گاهی اوقات ما در برنامه نویسی برای این که برنامه ما دارای ظاهر زیبا تری باشد و کاربر پسند تر باشد از فونت هایی استفاده می کنیم که خاص هستند. طبیعتا ممکن است که این فونت ها روی همه سیستم های مقصد نصب نشده باشند و یا اگر هم نصب شده اند از لحاظ ورژن سازگاری نداشته باشند. این امر باعث می شود که برنامه ما در کامپیوتر مقصد با آن ظاهر که می خواستیم نمایش داده نشود و موجب نارضایتی کاربران شود...
حسین احمدی
آموزش: آشنایی با کلمات کلیدی async و await در زبان سی شارپ
آشنایی با کلمات کلیدی async و await در زبان سی شارپ تا این لحظه از مجموعه مطالب مرتبط با مباحث Asynchronous Programming در سی شارپ با ماهیت Asynchronous در delegate ها، کار با Thread ها و کتابخانه TPL در دات نت آشنا شدیم. اما باز هم در برخی سناریو ها و انجام کارهای پیچیده در برنامه نویسی Asynchronous، نیاز به حجم زیادی از کدها وجود دارد. از نسخه 4.5 دات، در زبان سی شارپ (و همینطور زبان VB) دو کلمه کلیدی اضافه شد که اجازه نوشتن کدهای Asynchronous را...
حسین احمدی
آموزش: برنامه نویسی Parallel در سی شارپ :: کوئری های Parallel در LINQ
برنامه نویسی Parallel در سی شارپ :: کوئری های Parallel در LINQ علاوه بر مواردی که تا کنون پیرامون برنامه نویسی Parallel در دات نت آموختیم امکان نوشتن کوئری های LINQ به صورت Parallel نیز وجود دارد. این قابلیت بوسیله یکسری Extension Method که برای این موضوع تعریف شده امکان پذیر است و اصطلاحاً به کوئری های LINQ که به صورت Parallel اجرا می شوند PLINQ گفته می شود. اما شیوه اجرای کوئری ها به صورت Parallel چگونه است؟ زمانی که شما از متدهای مربوطه برای اجرای کوئری ه...
حسین احمدی
آموزش: برنامه نویسی Parallel در سی شارپ :: آشنایی با کلاس Task در سی شارپ
برنامه نویسی Parallel در سی شارپ :: آشنایی با کلاس Task در سی شارپ در قسمت قبل گفتیم که بوسیله کلاس Parallel و متدهای For و ForEach عملیات پردازش بر روی مجموعه ها را به صورت Parallel انجام دهیم. اما بحث Parallel Programming به همین جا ختم نمی شود و راه های دیگری نیز برای برنامه نویسی Parallel وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از کلاس Task است که این کلاس نیز در فضای نام System.Threading.Tasks قرار دارد. حالت های مختلفی برای استفاده از این کلاس وجود دارد که ساد...
حسین احمدی
آموزش: برنامه نویسی Parallel در سی شارپ :: مقدمه ای بر Task Parallel Library و کلاس Parallel در دات نت
برنامه نویسی Parallel در سی شارپ :: مقدمه ای بر Task Parallel Library و کلاس Parallel در دات نت پیش از این ما در سری مطالب مرتبط با بحث کار با Thread با نحوه ایجاد و مدیریت Thread ها در دات نت آشنا شدیم. از نسخه 4 دات نت قابلیتی اضافه شد با نام Task Parallel Programming یا TPL که روش جدیدی برای نوشتن برنامه Multi-Theaded است. این قابلیت بوسیله یکسری از کلاس ها که در فضای نام System.Threading.Tasks قرار دارد فراهم شده و به ما این اجازه را می دهد که بدون درگیر شدن مستقیم با Thread ها و Thread ...
حسین احمدی
آموزش: آموزش: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت آخر :: توابع (Functions)
آموزش: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت آخر :: توابع (Functions) این قسمت از آموزش برنامه نویسی به زبان ساده، آخرین قسمت از این سری آموزشی می باشد. در این بخش به بررسی مفهوم توابع در زبان های برنامه نویسی می پردازیم. در زبان های برنامه نویسی، توابع قطعاتی از کد هستند که بوسیله یک نام در قسمت های مختلف برنامه قابل دسترس بوده و می توان آن ها را فراخوانی کرد. در مثال هایی که برای زبان سی زدیم با تابع printf آشنا شدیم. این تابع رشته ای را به عنوان ورودی گرفته و در ...
حسین احمدی
آموزش: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت سیزدهم :: آرایه ها و کاراکترها
برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت سیزدهم  :: آرایه ها و کاراکترها تا اینجا تقریباً با مفاهیم اولیه یک زبان برنامه نویسی آشنا شدیم و یاد گرفتیم که چگونه می توان در یک برنامه روند اجرا را کنترل کرد یا بوسیله حلقه ها بخشی از کد را به صورت تکرار شونده نوشت. در این قسمت در مورد آرایه ها، شیوه ذخیره آرایه ها در حافظه، اعداد و همچنین مفهوم کاراکتر صحبت می کنیم. -- آرایه ها -- اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که متغیر خانه ای از حافظه است که می تواند مقداری را داخل ...
حسین احمدی
آموزش: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت دوازدهم :: دستورات تکرار و حلقه ها
برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت دوازدهم :: دستورات تکرار و حلقه ها خیلی اوقات پیش می آید که می خواهیم در یک برنامه، قطعه ای از کد به تعداد دفعات مشخص اجرا شود. برای مثال، فرض کنید می خواهیم در زبان سی عبارت Hello ITPro.ir را پنج بار در خروجی نمایش دهیم. کد زیر اینکار را برای ما انجام می دهد: کار خیلی ساده است و کافیست دستور printf که در زبان سی برای چاپ عبارتی در خروجی انجام می شود را پنج بار پشت سر هم به صورت بالا فراخوانی کنیم. اما فرض کنید بخواهیم صد بار ...
حسین احمدی
آموزش: آشنایی با مفاهیم Covariance و Contravariance در زبان سی شارپ
آشنایی با مفاهیم Covariance و Contravariance در زبان سی شارپ از نسخه 4، دات نت تغییراتی را در interface های جنریک و delegate های جنریک اعمال کرد: Covariance و Contra-Variance. قبلاً در مورد جنریک ها در این لینک صحبت کردیم و با این مفهوم آشنا شدیم. هدف از این مطلب آشنایی با این دو مفهوم در دات نت است. Covariance و Contra-Variance به طور مستقیم برای تبدیل نوع های که برای پارامترهای ورودی و همچنین مقادیر بازگشتی استفاده می شوند کاربرد دارند. برای مثال دو کلاس ...
حسین احمدی
آموزش: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت دهم :: عملگرها و عملوندها
برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت دهم :: عملگرها و عملوندها در بخش های اولیه این سری آموزشی با مبحث عملگر و عملوند آشنا شدیم. اگر بخواهیم تعریفی از یک عملگر داشته باشیم می توانیم بگوییم عملگر یک نشانه است که بوسیله آن می توان یک عملیات ریاضی یا مقایسه ای یا منطقی را انجام داد و به یک نتیجه خروجی رسید. برای مثال، عبارت زیر را در نظر بگیرید: در عبارت بالا ما از عملگر + استفاده کردیم برای حساب کردن نتیجه جمع دو عدد 2 و 2 که حاصل این عملگر یا نتیجه نهایی ...
حسین احمدی
آموزش: کار با فایل ها بوسیله کلاس FileStream
قبلاً در سایت ITPRO با کلاس فایل و متدهایی که برای خواندن و نوشتن فایل ها استفاده می شوند آشنا شدیم. اما موضوعی هست و آن هم اینکه چگونه با فایلی که وجود دارد کار کنیم. برای مثال، می خواهیم فایلی را باز کرده و محتویات فایل تغییر ایجاد کنیم. برای حل این مشکل، در این مطلب قصد داریم تا با Stream ها جهت کار با فایل آشنا شویم. ابتدا بهتر است با مفهوم Stream در زبان سی شارپ آشنا شویم. -- Stream چیست...
ارسطو عباسی
آموزش: مدیریت کاربران در سی شارپ – قسمت دوم
مدیریت کاربران در سی شارپ – قسمت دوم با سلام خدمت تمام دوستان عزیز و کاربران آی تی پرو با قسمت دوم از آموزش ساخت برنامه مدیریت کاربران ساده در خدمت شما هستم. در این قسمت می خوام چگونگی ساخت یک فرم ثبت نام در برنامه رو بهتون بگم، خب برای اینکار پروژه قبلی که در آموزش ساخت# ساختیم رو باز کنید یک دکمه جدید روی فرم ورودتون با نام ثبت نام قرار بدید. خب بعد از این کار از منوی Project روی آیتم Add new Windows Form کلیک کنید و یک فرم جد...
ارسطو عباسی
آموزش: مدیریت کاربران در سی شارپ – قسمت اول
مدیریت کاربران در سی شارپ – قسمت اول با سلام خدمت تمام دوستان عزیز و کاربران آی تی پرو در این دوره دو قسمتی می خوام چگونگی ساخت فرم ورود و فرم ثبت نام در یک برنامه نوشته شده با سی شارپ رو بهتون آموزش بدم. فقط یک قضیه قبل از آموزش رو بگم، من شخصا برای آموزش دادن زبان برنامه نویسی یا هر چیز دیگری، دوست دارم که اون رو در قالب یک پروژه در خدمتتون ارائه بدم تا اینکه دستورات رو جدا جدا بررسی کنم. خب بریم سراغ آموزش: در برنامه ویژوال استدی...
مهدی عادلی
آموزش: آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هشتم: معرفی و آموزش مفهوم جنریک
 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هشتم: معرفی و آموزش مفهوم جنریک با سلام به همه دوستان و همراهان Itpro. آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر یک متد مرتب سازی داشتیم که اگر داده int به متد می دادیم همان متد می توانست داده های int را مرتب کند و اگر داده string به آن می دادیم می توانست آنها را مرتب کند و یا هر نوع داده را به آن می دادیم می توانست آن را مرتب کند. دقت کنید که فقط یک متد باشد نه این که با استفاده از overload کردن متدها برای هر نوع داده ای یک متد جدا بنو...
مهدی عادلی
آموزش: آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و سوم: داده ساختار Vector
آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و سوم: داده ساختار Vector با سلام به همه دوستان و همراهان Itpro. در ادامه مباحث داده ساختار های موجود در جاوا در این مطلب به بررسی داده ساختار Vector خواهیم پرداخت. کلاس vector بسیار شبیه به آرایه ها در جاوا می باشد. تفاوتی که این داده ساختار با آرایه دارد این است که طول آرایه ثابت است ولی این داده ساختار می تواند بزرگ تر شود و داده های بیشتری را در خود جای دهد. مانند آرایه ها عناصر vector می تواند توسط اندیس مورد دسترسی ق...
حسین احمدی
آموزش: آشنایی با کلاس System.GC در دات نت
در مقاله ای در باره مدیریت حافظه و نحوه کار Garbage Collector صحبت کردیم. اما مدیریت حافظه تنها اختصاص به CLR ندارد و برنامه نویسان هم می توانند در زبان های برنامه نویسی مانند سی شارپ و Visual Basic به سرویس های GC دسترسی داشته باشند. این امر بوسیله کلاس System.GC امکان پذیر است. این کلاس در فایل mscorlib.dll قرار گرفته است. معمولاً، تنها زمانی باید از کلاس GC استفاده کنید از در داخل برنامه و کلاس...
مهدی عادلی
آموزش: آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهلم: معرفی مفهوم پکیج(package) و نحوه استفاده از آن
 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهلم: معرفی مفهوم پکیج(package) و نحوه استفاده از آن با سلام به همه دوستان و همراهان Itpro. یکی دیگر از مفاهیم برنامه نویسی شئ گرا در جاوا مفهوم پکیج یا بسته بندی package می باشد. فرض کنید که یک کلاس به نام Data دارید که در تمام برنامه های خود برای کار با داده ها از آن استفاده می کنید. پس شما دیگر نمی توانید هیچوقت کلاسی به نام Data را تعریف کنید. این عمل وقتی است که شما از پکیج ها استفاده نکنید. استفاده از پکیج برای این است که وقتی از نام های تکرار...
حسین احمدی
آموزش: آشنایی با مفاهیم Finalizable و Disposable در برنامه های سی شارپ
در دوره آموزشی مقدماتی زبان سی شارپ با مفهوم سازنده ها (Constructors) آشنا شدیم و گفتیم که Constructor ها برای مقدار دهی اولیه خصوصیات و فیلد ها زمان ساخت شئ استفاده می شوند. اما مفهوم دیگری نیز وجود دارد به نام Finalize که زمان حذف شئ از داخل حافظه رخ می دهد. برای درک این مفهوم بهتر است ابتدا کمی در مورد مکانیزم مدیریت حافظه در دات نت صحبت کنیم. همانطور که مطالب قبلی گفتیم، زمانی که شما شئ ای از ...
حسین احمدی
آموزش: آشنایی با قابلیت Reflection در برنامه های دات نت :: قسمت چهارم - برنامه نویسی مبتنی بر Attribute ها
در ادامه موضوع Reflection، به مبحث برنامه نویسی با Attribute ها می پردازیم. به خاطر دارید که در قسمت اول این آموزش گفتیم هر Type ای در دات نت شامل یکسری Meta Data است که آن Type را توصیف می کنند. برای مثال، Meta Data های یک متد نوع بازگشتی آن، نام متد و پارامترهای آن را مشخص می کنند، همچنین Type ای که آن متد در آن تعریف شده و CLR بوسیله این Meta Data ها می تواند از آن ها استفاده کند. همچنین در Vis...