حسین احمدی
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس و توسعه دهنده ارشد وب

آموزش استفاده از Conditional Break Point در ویژوال استودیو

بحث خطایابی و یا اصطلاحاً Debugging کدها یکی از مباحث بسیار مهم در دنیای برنامه نویسی است و هر برنامه نویسی باید در این حوزه تخصص و دانش کافی داشته باشد. علاوه بر تخصص برنامه نویس، IDE هایی که برنامه نویس ها با آن ها کار می کنند می بایست ابزارهای کافی برای اینکار را در اختیار برنامه نویس قرار دهند. محیط Visual Studio یکی از IDE های قدرتمند بوده که در مورد Debugging کدها ابزارها و ویژگی های زیادی را در بر می گیرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در این مطلب مطلب می خواهیم با قابلیت Conditional Break Point آشنا شویم. در ابتدا توضیح کوتاهی در مورد Break Point ها بدهیم، Break Point ها قابلیتی هستند که به برنامه نویس این اجازه را می دهند تا قسمتی از کد را مشخص کرده و بعد از اجرای برنامه، در محیط IDE روند اجرا بر روی قسمت مشخص شده متوقف شود و برنامه نویس بتواند به صورت قدم به قدم کد را اجرا کرده و خطایابی کند. برای ایجاد Break Point کافیست در محیط Visual Studio و در حالی که Code Editor باز است، برای خطی که می خواهید Break Point قرار دهید، در نوار طوسی رنگ سمت چک Code Editor یکبار کلیک کنید تا یک دایره قرمز رنگ در ابتدای خط مشخص شده ظاهر شود:

img1

با اجرای برنامه در حالت Debug Mode که معمولاً با کلید F5 اینکار انجام می شود، زمانی که روند اجرا به خط مشخص شده برسد پروسه اجرا متوقف شده و وارد محیط Visual Studio می شوید تا بتوانید به صورت قدم به قدم کد را اجرا کنید:

img2

حال با فشردن کلید های F10 یا F11 می توانید برنامه را به صورت قدم به قدم اجرا کرده و به جلو بروید. اما یکی از قابلیت های جذاب و کاربردی Break Point ها، قابلیت تعیین شرط برای Break Point است. فرض کنید داخل یک حلقه Break Point ای قرار داده اید، اما می خواهید با اجرای 20 ام حلقه Break Point شما اجرا شود، برای اینکار کافیست بر روی Break Point راست کلیک کنید و از منوی ظاهر شده گزینه Conditions را انتخاب کنید:

img3

با اینکار پنجره ای باز می شود که در آن می توانید شرط مورد نظر را برای Break Point بنویسید. در تصویر بالا، همانطور که ملاحظه کردید Break Point داخل حلقه for قرار داده شده، اما می خواهیم زمانی که متغیر counter که شمارنده حلقه است مقدار 20 داشت، Break Point وارد کار شود، پنجره باز شده را به صورت زیر تغییر می دهیم:

img4

پس اعمال تغییرات، بر روی دکمه Close کلیک کرده و مجدد برنامه را اجرا می کنیم. با اینکار روند اجرای برنامه در تکرار 21 ام حلقه متوقف شده و وارد حالت Debug خواهیم شد. امیدوارم که این نکته مورد توجه دوستان عزیز قرار گرفته باشد. ITPRO باشید

نویسنده: حسین احمدی

منبع: ITPRO


حسین احمدی
حسین احمدی

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس و توسعه دهنده ارشد وب

حسین احمدی ، بنیانگذار TOSINSO ، توسعه دهنده وب و برنامه نویس ، بیش از 12 سال سابقه فعالیت حرفه ای در سطح کلان ، مشاور ، مدیر پروژه و مدرس نهادهای مالی و اعتباری ، تخصص در پلتفرم دات نت و زبان سی شارپ ، طراحی و توسعه وب ، امنیت نرم افزار ، تحلیل سیستم های اطلاعاتی و داده کاوی ...

نظرات