Loading…

جزیره برنامه نویسی و توسعه نرم افزار

  • مرتب سازی بر اساس
  • تعداد نمایش در هر صفحه
حسین احمدی
نکته: آموزش زبان پایتون :: قسمت هجدهم - توابع بازگشتی (Recursive Functions)
آموزش زبان پایتون :: قسمت هجدهم - توابع بازگشتی (Recursive Functions) تا اینجا یاد گرفتیم که چگونه می توان بوسیله توابع کدها را به قطعات مختلف تقسیم کرد، به هر کدام از این قطعات یک نام تخصیص داد و بوسیله نام انتخاب شده توابع را فراخوانی کرد. در این قسمت می خواهیم با روش نوشتن توابع بازگشتی در زبان پایتون آشنا شویم. توابع بازگشتی توابعی هستند که در داخل بدنه تابع مجدد همان تابع فراخوانی می شود. در کد زیر با نحوه نوشتن توابع بازگشتی آشنا می شوید: اما نوشتن یک تاب...
Alighalehban
نکته: مقایسه ای بر الگوریتم های فشرده سازی داده Lossy & lossless data compression
مقایسه ای بر الگوریتم های فشرده سازی داده Lossy & lossless data compression در این مقاله می خواهیم مروری داشته باشیم بر روش‌های فشرده‌سازی و مقایسه آنها در علوم کامپیوتری بحث فشرده سازی به عملی اطلاق می شود که در طی آن داده ها برای کم کردن حجم فشرده می شوند به طور کلی روش های فشرده سازی به دو قسمت تقسیم میشود فشرده سازی بدون اتلاف داده lossless data compressionو فشرده سازی با اتلاف داده Lossy compression در فشرده سازی با اتلاف داده بخشی از داده های موجود صرف نظر شده و تل...
eh.ehsansepehri
نکته: آموزش ویژوال بیسیک قسمت 4 : تعریف متغیر و ثابت ها و انواع داده ای
آموزش ویژوال بیسیک قسمت 4 : تعریف متغیر و ثابت ها و انواع داده ای سلام دوستان در این آموزش وارد بحث کد نویسی می شویم . سرفصل این قسمت : 1 - تعریف متغیر و ثابت ها و انواع داده ی آن تعریف متغیر و ثابت ها و انواع داده متغیر برای ذخیره قسمتی از داده های برنامه به صورت موقت به کار می رود . تقریبا ما تمام چیز ها را می توانیم در متغیر ها ذخیره کنیم. معمولا تازه کار ها با مفهوم متغیر ها مشکل دارند که در این مثال تا جایی که ممکن است ساده بازگو میکنیم -- شما...
حسین احمدی
نکته: آموزش زبان پایتون :: قسمت هفدهم - Closure ها
آموزش زبان پایتون :: قسمت هفدهم - Closure ها در قسمت قبلی که در مورد توابع صحبت کردیم، با حالتی آشنا شدیم که یک تابع را داخل یک تابع دیگر تعریف می کردیم: تابع func2 در بدنه func1 که در آن تعریف شده قابل دسترس است. همچنین func2 امکان دسترسی به متغیرهای تعریف شده در بدنه خودش و بدنه func1 را دارد بعلاوه پارامتر های func1. در صورتی که func2 از پارامتر تعریف شده در func1 استفاده کند، یعنی در حال استفاده از متغیری است که خارج از scope یا بدن...
mobin.aghashahi
نکته: نوشتن یک ویروس ساده با سی پلاس پلاس
نوشتن یک ویروس ساده با سی پلاس پلاس باسلام امروز میخوام نوشتن ی کد مخرب که کار بسیار ساده ای است رو بهتون آموزش بدم. این کد سرعت بالایی نداره ولی در حد مبانی ی کد مخرب به نظر من فوق العاده کار میکنه,خب شما برای نوشتن این قطعه کد باید فایل هارو بلد باشید البته نه به صورت خیلی حرفه ای بلکه در حد الفبای فایل هم کفایت میکنه شما باید یک رشته ی بزرگ از حروف اعریف کنید و فایلرو در درایو اصلی که به احتمال زیاد درایو سی هست ایجاد کنید و اون...
حسین احمدی
نکته: آموزش زبان پایتون :: قسمت پانزدهم - روش Comprehension برای ایجاد لیست ها، دیکشنری ها و مجموعه ها
آموزش زبان پایتون :: قسمت پانزدهم - روش Comprehension برای ایجاد لیست ها، دیکشنری ها و مجموعه ها در این قسمت از آموزش پایتون راجع به مبحثی صحبت می کنیم به نام Comprehension که به شما این اجازه را می دهد تا با استفاده از یک یا چند حلقه اقدام به ایجاد ساختار های داده مورد نظر خود کنند. این کار بوسیله ترکیب حلقه ها و Condition Test ها انجام می شود که در این قسمت به بررسی روش های مختلف استفاده از تکنیک در زبان پایتون خواهیم پرداخت. برای شروع کد زیر را در نظر بگیرید: در کد بالا یک لیست ایجاد ...
حسین احمدی
نکته: آموزش زبان پایتون :: قسمت پانزدهم - تابع zip و پیمایش چند لیست به صورت همزمان
آموزش زبان پایتون :: قسمت پانزدهم - تابع zip و پیمایش چند لیست به صورت همزمان یکی از توابع بسیار جالب در زبان پایتون تابع zip است که بوسیله این تابع می توان بوسیله حلقه for به صورت همزنان آیتم های چند لیست مختلف را پیمایش کرد. ساختار استفاده از این تابع در دستور for به صورت زیر است: در مثال بالا مشاهده می کنید که تابع zip یک تا n پارامتر را دریافت می کند که هر پارامتر یک لیست است، در قسمت تعریف متغیرهای حلقه for به ازای هر لیست یک متغیر تعریف می کنیم، با اجرای حلقه آیت...
حسین احمدی
نکته: آموزش زبان پایتون :: قسمت دوازدهم - Tuple ها
آموزش زبان پایتون :: قسمت دوازدهم - Tuple ها در قسمت قبل در مورد لیست ها و توابع مرتبط با آن صحبت کردیم و گفتیم می توان در یک لیست چندین مقدار را ذخیره کرد. در زبان پایتون Tuple ها شبیه به لیست ها هستند با یک تفاوت، و تفاوت میان آن ها این است که بر خلاف لیست ها، Tuple ها Immutable هستند، یعنی قابل تغییر نیستند و نمی توان پس از ایجاد کردن یک Tuple در آن تغییر ایجاد کرد! منظور از تغییر در اینجا اضافه کردن، حذف کردن و تغییر آیتم ها است. می توان...
mehdimoradizirkohi
نکته: مسئله ی تولید H2O با استفاده از سمافور
این کد پروژه ای در مورد مسئله ی همگام سازی تولید مولکول های آب است.شرح مسئله :اتم های هیدروژن منتظر اتم اکسیژن میمانند تا با هم واکنش داده و مولکول آب را تشکیل دهند.و همینطور یک اتم اکسیژن منتظر میماند تا دو اتم هیدروژن تشکیل شده و آب را به بوجود بیاورند.در آخر نیز مولکول ها تجزیه شده و به اتم های تشکیل دهنده ی آن ها تبدیل شده و باز هم به یکدیگر متصل میشوند و الی آخر...کد این مسئله : توضیح کد ...
پانته آ
نکته: ارائه یک مثال از کاربرد عملگر Left outer join
ارائه یک مثال از کاربرد عملگر Left outer join با سلام و احترام ، در این پست قصد دارم به ارائه یک مثال از کاربرد دستور Left outer join در SQL -SERVER بپردازم. همون طور که میدونید برای اتصال دو یا چند جدول در دیتابیس از عملگر های Join استفاده می کنیم که انواع مختلفی هم دارند. از جمله Cross join که مانند ضرب دکارتی دو جدول عمل می کنه و تمامی سطر های دو جدول رو با هم پیوند میده و در خروجی نمایش میده.Inner join که برای استفاده از این عملگر در صورت...
araf56
نکته: ایجاد یک فایل دسته ای برای رفع پیغام not responding
ایجاد یک فایل دسته ای برای رفع پیغام not responding کد اجرایی جهت رفع مشکل RESPONDING -- شاید شما هم برای بارها با این مشکل برخورد کردید که در لحظه ای نرم افزارها و ویندوز شما دچار هنگ میشه و با پیغام not responding برخورد می کنید و شما رو از انجام هر کار دیگه در ویندوز عاجز می کنه و تنها راه نجات شما در این لحظه فشار کلیدهای alt +ctrl+del تا پنجره مربوط به task manager و باز کنید و سپس با کلیک بر روی پروسه ای که موجب این مشکل شده کلیک و اونو en...
araf56
نکته: آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File
آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File در ادامه دستورات مربوط به فایلهای دسته ای (batch files) -- دستور FOR با این دستور می توان کارهای زیر را انجام داد: * حرکت بر روی فایلها و پوشه ها * حرکت بر روی انواع مجموعه ها * خواند فایل هائی با ساختار مشخص * درست کردن شمارنده های پیشرفته * از این دستور جهت ایجاد حلقه نیز می توان استفاده کرده: مثال هایی از دستور FOR مثال 1: این دستور از عدد 4 شروع کرده و یکی یکی تا عدد 9 پیش رفته ...
araf56
نکته: آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File
آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File دستورات اختصاصی فایل bat -- این دستورات شامل echo-start-if-for-call-rem-pause که به تشریح هر یک پرداخته 1. دستور echo -- * 1.1 . نمایش پیغام * 1.2. ایجاد یک خط مانند اینتر * 1.3. نمایش یا عدم نمایش خط دستورات در حال اجرا 2.start -- اجرای یک برنامه بطور مستقل و همزمان بدون start دستورات فوق به این صورت عمل کرده که ابتدا برنامه اول اجرا شده بعد برنامه دوم. سوئیچ های دستور start * پا...
araf56
نکته: آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File
آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File -- متغیر errorlevel : این متغیر از نوع اعداد طبیعی است و بعد از اتمام هر برنامه اجرای این متغیر مقدار دهی می شود. در واقع این متغیر برای آنست که بدانیم علت خطا چیست. بطور مثال در دستور زیر: اگر عملیات موفقیت آمیز و بدون اشتباه باشد این متغیر عدد 0 در آن قرار می گیرد. اگر عملیات با اشتباه و خطا مواجه شود این متغیر با یک مقدار دهی می شود. متغیر دستور ...
araf56
نکته: آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File
آموزش مقدماتی اسکریپت نویسی به Batch File گام به گام با آموزش برنامه نویسی BATCH FILE ها -- درس اول (مقدمات اولیه) : فایل های اجرایی BAT کاربرد فراوانی برای متخصصان بالاخص بدافزار نویسان دارد .این فایل ها در هر محیطی قابل اجرا هستند و از دیگر ویژگی های آنها می توان به مفسری بودنشان اشاره کرد (خط به خط اجرا می شوند) ، به همین جهت هر خط برای خود می تواند یک دستور مجزا باشد.هر فایل BAT می تواند چندین برنامه اجرایی را اجرا و خروجی آنه...
بیات
نکته: سیگنال ها در برنامه نویسی به زبان C
من این رو به عنوان پرسشی بیان کردم کسی پاسخی نداد سپس خودم پاسخش روافتم بهتر دیدم این رو خودم اینجا به عنوان اموزش بزارم برای همه.میخایم سیگنال ی یا اینتراپتی به ماداده بشه دریک زمان خاص مثلا هر ده ثانیه یکبار یا هرچیز دیگه ای ....مانمیخایم باسرکشی این کارروبکنیم .یکی ازکارهااینهه یک ریسمان در زبان سی بسازیم که هربار زمان روبرسی کنه اگه بیست ثانیه از یک زمانی خاص گذشته بود یک تابعی رواجرا کنه اما...
حسین احمدی
نکته: آموزش زبان پایتون :: قسمت ششم - عملگرها در پایتون
آموزش زبان پایتون :: قسمت ششم - عملگرها در پایتون در این قسمت از سری آموزشی پایتون به بررسی عملگرهای این زبان خواهیم پرداخت. عملگرها برای انجام یک عملیات ریاضی، منطقی یا بیتی بر روی یک یا دو علموند استفاده می شوند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم عملگر و عملوند مثال زیر را در نظر بگیرید: در مثال بالا دو عدد 2 و 3 با هم جمع شده و نتیجه آن در خروجی نمایش داده شده است. به اعداد 2 و 3 اصطلاحاً عملوند و به علامت + که کار جمع را انجام می دهد عملگر گفته...
حسین احمدی
نکته: آموزش زبان پایتون :: قسمت پنجم - تبدیل نوع ها به یکدیگر
آموزش زبان پایتون :: قسمت پنجم - تبدیل نوع ها به یکدیگر در قسمت قبلی با انواع نوع های داده در پایتون آشنا شدیم و به بررسی هر یک پرداختیم. در زبان پایتون امکان تبدیل یک نوع به نوع دیگر وجود دارد که اصطلاحاً به آن Type Casting گفته می شود. در این قسمت با انواع تبدیل ها آشنا شده و با ذکر مثال به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. در اولین قدم مثال زیر را در نظر بگیرید: همانطور که مشاهده می کنید در کد بالا پیغام خطا دریافت کردیم، زیرا امکان جمع مق...
حسین احمدی
نکته: آموزش زبان پایتون :: قسمت دوم - دانلود پایتون و نوشتن اولین برنامه
آموزش زبان پایتون :: قسمت دوم - دانلود پایتون و نوشتن اولین برنامه در قسمت قبلی با مقدمات و ویژگی های زبان پایتون آشنا شدیم، در این قسمت دوم با نحوه دریافت پایتون، انجام تنظیمات مربوطه آشنا شده و همچنین با نوشتن یک برنامه ساده یاد میگیریم گه چگونه از پایتون استفاده کنیم. در اولین قدم باید پایتون را دانلود کنیم. برای اینکار باید به وب سایت پایتون مراجعه کرده و فایل های مرتبط را دانلود کنیم. برای دریافت پایتون در سیستم عامل ویندوز به لینک زیر رفته و مبتنی بر نسخ...
mostafa lor
نکته: زبان های برنامه نویسی پیشنهادی برای بعضی از شاخه های علوم کامپیوتر مخصوصا امنیت اطلاعات
زبان های برنامه نویسی پیشنهادی برای بعضی از شاخه های علوم کامپیوتر مخصوصا امنیت اطلاعات عرض سلام دارم خدمت دوستان و استاتید میخواستم یه پست اموزشی براتون بزارم امیدوارم با نظراتتون انتقاد های وارده بر این پست اموزشی رو بجای اورید (چی گفتم!) -- هک و امنیت : طراحی سایت : برای طراحی تروجان و کیلاگ: برای برنامه نویسی گوشی های موبایل : برای ویروس نویسی : برای کرک نرم افزار ها : برای پروژه های دانشجویی :
حسین احمدی
نکته: کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با کلاس Timer
کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با کلاس Timer خیلی وقت ها در برنامه ها نیاز است که کد ما در بازه های زمانی مشخص اجرا شود، برای مثال کدی که باید هر 5 ثانیه یا هر یک دقیقه یکبار اجرا شده و عملیات خاصی را انجام دهد، مانند نمایش تاریخ و ساعت در برنامه و یا بررسی ایمیل ها و مطلع کردن کاربر از ایمیل های جدید. برای شرایطی از این قبیل می توانیم از کلاس Timer که در فضای نام System.Threading قرار گرفته و وابسه به delegate ای با نام TimerCallback است اس...
حسین احمدی
نکته: کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با Thread های Foreground و Background در دات نت
کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با Thread های Foreground و Background در دات نت زمانی که یک Thread جدید در برنامه های دات نت ایجاد می شوند، این Thread ها می توانند به دو صورت Foreground و Background اجرا شوند: 1 Thread های Foreground: زمانی که کی Thread در حالت Foreground اجرا می شود باعث می شود که Thread اصلی برنامه تا زمان کامل شدن اجرای Thread ایجاد شده در حالت اجرا بماند. یعنی از Shut-down شدن Primary Thread توسط CLR جلوگیری می شود. 2 Thread های Background: این Thread...
حسین احمدی
نکته: آشنایی با کلاس AutoResetEvent در سی شارپ
آشنایی با کلاس AutoResetEvent در سی شارپ تا این قسمت از آموزش با نحوه ایجاد و استفاده از Thread ها آشنا شدیم. اما موقعیتی را در نظر بگیرید که پس از اجرای Thread برنامه باید منتظر شود تا کار Thread در حال اجرا به اتمام رسیده و سپس مابقی عملیات اجرا شود. برای اطلاع از اینکه کار یک Thread به اتمام رسیده راه های زیادی است، اگر از قسمت ماهیت Asynchronous در delegate ها به خاطر داشته باشید، یک فیلد عمومی تعریف کردیم و زمانی که عملیات Thread به...
حسین احمدی
نکته: نمونه کد برای دانلود فایل با قابلیت Resume در سی شارپ
نمونه کد برای دانلود فایل با قابلیت Resume در سی شارپ در این نکته قصد دارم نمونه کدی خدمت شما دوستان ITPRO معرفی کنم که قابلیت دانلود فایل با قابلیت Resume را به شما می دهد. نمونه کدی که برای شما قرار می دهم یک متد است که دو پارامتر به عنوان ورودی ایجاد می کند، یکی آدرس فایل دانلودی و دیگری مسیر فایل جهت دانلود: در صورتی که بخواهید می توانید بوسیله متغیر fileSize که در کد بالا به صورت comment قرار گرفته حجم فایلی که قرار است دانلود شود را نیز بد...
حسین احمدی
نکته: اجرای برنامه ها در زبان سی شارپ در حالت Administrator
اجرای برنامه ها در زبان سی شارپ در حالت Administrator گاهی وقت ها نیاز است که برنامه های ما در حالت Administrator اجرا شوند. برنامه ای که در حالت Administrator اجرا شود، کلیه دسترسی ها برای انجام عملیات هایی که نیاز به سطوح دسترسی Administrator را خواهند داشت. در زبان سی شارپ برای اینکه برنامه ما در حالت Administrator اجرا شود به ترتیب مراحل زیر را طی کنید: 1. بر روی پروژه اجرایی خود راست کلیک کرده و از قسمت Add گزینه New Item را انتخاب کنید. 2. ...
حسین احمدی
نکته: گرفتن عکس از صفحه نمایش در زبان سی شارپ
در این نکته قصد دارم تا نحوه گرفتن عکس از صفحه نمایش را خدمت دوستان آموزش بدم. در حقیقت این مطلب یک نمونه کد آماده است که بوسیله PInvoke و استفاده از توابع Windows به شما امکان تهیه عکس از صفحه نمایش را می دهد. برای اینکار ابتدا کلاسی به صورت زیر تعریف می کنیم: کاری که کلاس بالا انجام می دهد Import کردن یکسری API ها از فایل های user32.dll و gdi32.dll است که برای گرفتن عکس از صفحه نمایش به آن ...
حسین احمدی
نکته: متدی برای تبدیل رشته به هر نوع داده :: استفاده از کلاس TypeDescriptor
متدی برای تبدیل رشته به هر نوع داده :: استفاده از کلاس TypeDescriptor در زبان سی شارپ مفهومی وجود دارد به نام Type Casting که به شما اجازه می دهد تا نوع های داده مختلف را به هم تبدیل کنید. یکی از پرکاربرد ترین تبدیل ها، تبدیل رشته به سایر نوع ها است، برای مثال برای تبدیل رشته به عدد صحیح به صورت زیر عمل می کنیم: یا برای تبدیل تاریخ به رشته به صورت زیر عمل می کنیم: همانطور که مشاهده می کنید برای هر نوع داده راه کاری متفاوت وجود دارد. در این نکته می خواهیم ر...
حسین احمدی
نکته: آشنایی با Class Library ها (ایجاد و استفاده در برنامه های سی شارپ)
آشنایی با Class Library ها (ایجاد و استفاده در برنامه های سی شارپ) همانطور که در مطالب قبلی گفتیم، زمانی که کدی در زبان سی شارپ کامپایل می شود، خروجی یگ اسمبلی است که شامل اطلاعاتی مانند کد IL، اطلاعات اسمبلی (Manifest) و اطلاعات Type ها (Metadata) است. به طور کلی، اسمبلی ها در دات نت به دو دسته تقسیم می شوند: 1 Class Library ها: یا فایل های DLL که می توان در سایر برنامه ها از آن ها استفاده کرد 2 Executable Files: یا فایل های اجرایی که با دوبار کلیک کردن بر ر...
حسین احمدی
نکته: استفاده از کلمه کلیدی stackalloc و آشنایی با کلمه کلیدی sizeof
استفاده از کلمه کلیدی stackalloc و آشنایی با کلمه کلیدی sizeof یکی از قابلیت های زبان سی شارپ، تخصیص حافظه stack به صورت مستقیم برای متغیرهای محلی یا local variable ها است. برای اینکار می بایست از کلمه کلیدی stackalloc استفاده کرد. البته لازمه استفاده از این قابلیت استفاده از Pointer ها است. این قابلیت باعث می شود که متغیر ایجاد شده توسط GC مدیریت نشود. برای مثال، در کد زیر آرایه ای از نوع int ایجاد شده که به جای حافظه heap در حافظه stack ذخیره می شود: د...
حسین احمدی
نکته: آشنایی با کلمات کلیدی fixed در سی شارپ برای کار با Pointer ها
آشنایی با کلمات کلیدی fixed در سی شارپ برای کار با Pointer ها در زبان سی شارپ، می توان از آرایه ها به صورت Pointer استفاده کرد. یعنی Pointer ای تعریف کنیم که به یکی از خانه های آرایه اشاره می کند. اما مشکلی که وجود دارد این است که آرایه ها توسط GC مدیریت می شوند و ممکن است در طول اجرای عملیات GC آرایه ها در حافظه جابجا شوند، در حالی که ما Pointer ای که ایجاد می کنیم به آدرس حافظه یکی از خانه های آرایه اشاره می کند و این موضوع می تواند باعث بروز مشکل شود. برا...