محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

9 واقعیت بامزه در خصوص برنامه نویسی که باید بدانید

همه ما به عنوان یک کارشناس کامپیوتر حداقل مبانی برنامه نویسی را یا در دوران مدرسه یا در دوران دانشگاه یا بصورت خودخوان یاد گرفته ایم ، اما به عنوان یک TOSINSO شاید برای شما هم جالب باشد که واقعیت های بامزه ای در خصوص برنامه نویسی و برنامه نویس ها وجود دارد که افراد کمی از آنها مطلع هستند

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

و در این مقاله در TOSINSO قرار است که این واقعیت ها را با هم مرور کنیم. قطعا اینها همه مواردی نیستند که در خصوص برنامه نویسی وجود دارد و اگر شما چیزی به ذهنتان می رسد می توانید در ادامه همین مقاله آن را عنوان کنید که برنامه نویس های TOSINSO در خصوص حرفه خودشان اطلاعات بیشتری داشته باشند ، حالا با هم این موارد را بررسی می کنیم :

متغیر ثابت در برنامه نویسی

1-چیزی به نام متغیر ثابت یا Constant Variable وجود دارد !!!

یکی از روزها در دانشگاه استاد از ما پرسید که منظور از متغیر یا Variable در برنامه نویسی چیست ؟ من جواب دادم که متغیر مقداری است که در طی برنامه تغییر می کند ، بعد استاد پرسید که منظور از ثابت نا Constant در برنامه نویسی چیست ؟ من جواب دادم که ثابت مقداری است که در طی برنامه تغییر نمی کند و نمی تواند هم تغییر کند. بعد استاد پرسید که منظور از متغیر ثابت یا Constant Variable چیست ؟ در این لحظه دانشجویان فریادها سر دادند و جامه ها دریدند و سر به کوه و دشت و بیابان گذاشتند ...

kill کردن process در برنامه نوسی

2-والدین در صورتیکه نیازی به فرزندان نداشته باشند می توانند آنها را بکشند!

خیلی وحشیانه به نظر می رسد ، واقعا چطور والدین یا Parent ها می توانند فرزندان خودشان را بکشند ؟ این مفهوم در برنامه نویسی و سیستم عامل وجود دارد ، ما مفهوم پردازش والد و پردازش فرزند ( Parent and Child process ) داریم که در صورتیکه Parent تشخیص بدهد که وظیفه ای که به فرزندان سپرده شده است دیگر مورد نیاز نیست می تواند در اصطلاح فنی آنها را kill کند یا از بین ببرد.

ریشه در زبان برنامه نوسی

3-ریشه یا root در بالای درخت است !!

در مفهوم برنامه نویسی سیستم عاملی مثل لینوکس ساختار درختی سیستم عامل برعکس است !!! یعنی root یا ریشه در بالاترین قسمت از یک برنامه یا سیستم عامل قرار می گیرد ، با توجه به اینکه همه چیز را معمولا با طبیعت در توسینسو  مقایسه می کنیم این مورد اصلا جور در نمی آید. همه چیز در ریشه یا root ای خلاصه می شود که از بالا به پایین ایجاد شده است.

وب سایت توسینسو

4-درک مفهوم ‘=’ != ‘==’

یکی از بدبختی های ما در زمان کنکور حفظ کردن این شرط ها و دستورات مقایسه ای در برنامه نویسی بود که برای یک برنامه نویس تازه کار خیلی مبهم و عجیب و غریب به نظر می رسد ، الان به عنوان یکبار توجه کنید ! چطور ممکن است مساوی مساوی نباشد با مساوی مساوی !!! خداییش متوجه شدید ؟ این شرطه !!! نه جان من اینم شد شرط ؟ چرا مارو اسکول گیر آوردن تو کنکور ؟ نه من هنوز نفهمیدم کاربرد انتگرال تو زندگیم کجا بود اینقدر پدرمونو درآوردن ... والا ... بسته دیگه بریم قسمت بعدی ...

باگ چیست

5-پروانه مرده اولین باگ کامپیوتر در دنیا !!!

واژه باگ یا Bug در کامپیوتر به معنی حشره است و این به خاطر ریشه تاریخی اتفاقی است که در دانشگاه هاروارد رخ داد. در سال 1947 در کامپیوتر Harvard Mark II یک حشره ( پروانه یا بید ) مرده پیدا شد که باعث شده بود مشکل برای کامپیوتر دانشگاه به وجود بیاید و از کار بیوفتند و چون یک حشره باعث این اتفاق بود دلیل بروز مشکل Bug گزارش شد. حالا هر کامپیوتر یا نرم افزاری که در نوشتن کد دچار مشکل شود و خطا داشته باشد در اصطلاح می گوییم Bug دارد. Bug آن روزها در شکل پروانه بود و Bug این روزها در قالب صفر و یک است ، البته جالب است بدانید که انسان ها هم bug دارند ، مثلا برخی از انسان ها Bug ای از نوع Worm دارند. ( خیلی هم زیادن والا ... )

روش تحقیق در ایران

6-کلیدهای Ctrl+C و Ctrl+V و Ctrl+Z از سوپرمن بیشتر جان مردم را نجات داده اند

اصلا برای شما قابل تصور هم نیست که چقدر کد و چقدر پایان نامه و چقدر تحقیق در این دنیا با استفاده از این کلیدهای ترکیبی جان برنامه نویس ها و دانشجوها و ... را نجات داده است ، برنامه نویس هایی ( برنامه نویس نما ) هستند که تنها با استفاده از همین کلیدهای ترکیبی و بدون داشتن ذره ای دانش فنی تبدیل به برنامه نویس شده اند. کلید ترکیبی Ctrl+z یک ماشین زمان است ، من بهش میگم دکمه غلط کردم ، هر جا دکمه غلط کردن داشته باشید خیالتان بابت خیلی مشکلات آسوده است.

وب سایت توسینسو

7-برنامه نویسی و کدنویسی یکسان نیستند !!!

اکثرا دوستان ITPRO تصور می کنند که برنامه نویسی و کدنویسی یکی هستند ، برخلاف این تصورات باید بدانید که بر کدنویس کسی است که هر چیزی که بهش گفته می شود را عینا تبدیل به کدهای زبان برنامه نویسی می کند و نیازی به این ندارد که فرآیند خاصی را تجزیه و تحلیل کند اما برنامه نویس کسی است که باید راهکارهای مختلف را بررسی و تجزیه و تحلیل کند و بهترین راهکار را پیدا کند و بعد از آن شروع به کد نویسی ان راهکار می کند. دقت کنید که هر برنامه نویسی کد نویسی هم بلد است اما هر کدنویسی الزاما برنامه نویس نیست. جمله سنگین بود یه نفس عمیق بکشید دوباره تست کنید.

مخترع زبان PHP

8-PHP قرار نبود یک زبان برنامه نویسی باشد !!

Lerdorf که بنیانگذار و ابداع کننده PHP است هیچوقت اعلام نکرد که PHP قرار است یک زبان برنامه نویسی برای دنیا باشد ، Lerdorf این زبان برا برای دل خودش و برای اینکه بتواند وب سایت شخصی خودش را درست کند ابداع کرد و در همان موقع هم زبان را ایجاد کرد و هم رابط کاربری که برای وب سایتش بود را طراحی کرد.

اولین برنامه نویس تاریخ

9-اولین برنامه نویس یک خانم بود

معمولا آقایان روی این موضوع تاکید دارند که خانم ها برنامه نویس های خوبی نمی شوند اما جالب است بدانید که اولین برنامه نویس کره خاکی یک خانم به نام آدا لاوانس بود که اولین برنامه نویسی بود که توانست الگوریتم های ریاضی را برای پردازش در ماشین آماده سازی کند.خوب این مواردی بود که بسیار بامزه و جالب از نظر من بودند ، شما هم می توانید در ادامه مواردی که می دانید را عنوان کنید. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. TOSINSO باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات