فرهاد خانلری
کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

معرفی انواع زبان های برنامه نویسی و کاربردهایشان

اینبار در توسینسو میخواهیم درباره انواع زبان های برنامه نویسی و همچنین کاربردهای آن ها صحبت کنیم. زبان های برنامه نویسی انواع مختلفی دارند که هر یک را می توان برای یک کاربرد خاص یا شاید کاربردهای مختلف استفاده کرد. قبلاً در توسینسو در خصوص رتبه بندی انواع زبان های برنامه نویسی صحبت شد در این مطلب قصد دارم هر چند کوتاه در مورد تقریباً 12 زبان محبوب برنامه نویسی جهان صحبت کنم .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

همانطور که میدانید برنامه نویسی از جمله شغل های پردر آمد و البته سخت می باشد ، این سختی کار یدی نیست فقط ذهنتان پر از حل مسائلی میشود که باید آنها را حل کند همچنین علی رغم بحران های اقتصادی در بیشتر کشور های دنیا و کم کردن نیرو های کاری و بعضاً تعطیلات شرکت ها ، برنامه نویسان وب و موبایل از بازار کار مناسبی برخوردار هستند.

انواع زبان های برنامه نویسی

اگر میخواهید موفق شوید باید مطابق جریان های تکنولوژی و همگام با پیشرفت تکنولوژی جلو روید و هرگز خلاف آن حرکت نکنید چون حتماً با شکست همراه خواهید بود پس با توجه به تغییرات روز افزون و پیشرفت های نامتناهی کامپیوتر و ابزار های وابسته به ان در جامعه برنامه نویسان یک سرو گردن جلو باشید تا به درامدی قابل قبول برسید. اگر میخواهید با انواع زبان های برنامه نویسی البته تا حد نسبی آشنا شوید با ما در itpro بمانید.

زبان برنامه نویسی جاوا

روزگاری قدیم شرکت سازنده رایانه و نرم‌افزاری به نام Sun Microsystems در سال 1982در کالیفرنیا ایجاد شده بود بعد ها شرکت اوراکل در سال 2010 این شرکت را خریداری نمود یکی از محصولات این شرکت زبان برنامه نویسی جاوا و در کنار اون قوی ترین بانک اطلاعاتی(از نظر من) به نام اوراکل می باشد که در قسمت های بعدی این مقاله در خصوص بانک اطلاعاتی نیز صحبت خواهم کرد ، شاید اسم جاوا اسکریپت را شنیده اید و برایتان جالب باشد فرق جاوا با جاوا اسکریپت چیست؟ برای این منظور پیشنهاد میکتن لینک زیر اثر مهندس نصیری را مطالعه کنید.

معرفی انواع زبان های برنامه نویسی

جاوا زبان چند الگویی شیءگرا ، ساخت‌یافته ، دستوری، تابعی هست ولی خیلی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان از این زبان به عنوان شی گرایی استفاده میکنند ، این زبان که پس از 8 سال تاسیس شرکت SUN یا سان مایکروسیستمز توسعه و Develop گردید ، هم در سطح وب و هم Desktop و هم موبایل میتواند کار کند .

اساساً زمانی که جاوا تکنولوژی JVM خود را ارائه داد گوی سبقت را از غول نرم افزاری جهان یعنی شرکت مایکروسافت را در دنیای برنامه نویسی ربود و آنجابود که مایکروسافت پس از سه سال پیش تازی جاوا اقدام به توسعه Dot Net کرد و پس از اصلاح سیستم مجدد مورد استقبال عموم قرار گرفت ، JVM یا java virtual Machine تکنولوژی بود که برنامه های نوشته شده توسط این زبان قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل های مختلف را نیز داشته دارند.

به عبارتی دیگر با استفاده از یک مفسر یا interpreter قابلیت اجرا شدن بر روی چندین سیستم عامل را دارد مثلاً نرم افزاری که با زبان Java نوشته شده بود بر روی سیستم عامل های ویندوز ، مک و یا لینوکس نیز قابل اجرا بود و به این قابلیت Dependency یا بدون در نظر گرفتن سیستم عامل گفته میشود ، و جالب است بدانید زبان جاوا را با C و ++C نوشته اند. ضمناً نمونه ای از کد جاوا را میتوانید در زیر ببینید

public class Test
{
    public static void main(String[] args)
  {
        System.out.println("Hello Itpro !");
  }
}

متاسفانه سایت اوراکل در ایران باز نمیشود ولی اگر تمایل به دانلود کامپایلر این زبان محبوب بودید میتوانید به لینک زیر مراجعه و اقدام به دانلود آخرین کامپایلر این زبان کنید.

  • Java SE Development Kit 8
  • نکته : شاید #J را دیده اید یا شنیده اید اما اشتباه نکنید این زبان توزیعی از جاوا نیست و اصولاً مایکروسافی است و بر پایه دات نت طراحی و تولید شده است و فقط روی ویندوز کار میکند

زبان برنامه نویسی C

در سال 1970 تامپسون زبان بی (B) را بر پایه زبان BCPL نوشت و از آن اولین نسخه سیستم عامل Unix طراحی گردید سپس زبان C در سال 1982 توسط دنیس ریچی از روی زبان B و BCPL در آزمایشگاه بل ساخته شد و با وجود ایجاد زبان های پیشرفته اما هنوز از محبوبیت خاصی برخورد هست و علاقه مندان این زبان و زبان نسل بعدی C یعنی سی پلاس پلاس کم نیستند ، توسط زبان C زبان های زیادی ار جمله سی++, جاوا،پایتون، پی‌ اچ‌ پی. پرل ، سی‌شارپ،جاوا اسکریپت، پرل، ای‌دبلیوکی، GO، ال پی سی ساخته شد .

معرفی انواع زبان های برنامه نویسی

همچنین این زبان برگرفته شده از زبان های بی، الگول۶۸, اسمبلی، فورترن، پی‌ال/۱, بی‌سی‌پی‌ال، سی‌پی‌ال می باشد ، از زبان C بیشتر برای توسعه و Develop سیستم عامل ها استفاده شد و این زبان به علیت اینکه با سخت افزار نزدیک بود و بیشتر سمت سخت افزار کار میکرد

به همین خاطر به آن زبان سطح پایین گفته میشود چون تعامل ان با سخت افزار بسیار مناسب بود البته از زبان های دیگری که با سخت افزار مستقیم کار میکند میتوان به اسمبلی Assembly اشاره کرد این زبان اصلاً user Frienly نیست ولی به ترتیب نوشتن درایور های سخت افزار با اسمبلی و سپس C امکان پذیر است

و شما نمیتوانید با یک زبان سطح بالا مثل سی شارپ یک درایور بنویسید ، به علت کم بودن Syntax های این زبان و سادگی آن شما میتوانید یادگیری یک زبان برنامه نویسی را از این زبان شروع کنید.زبان های برنامه نویسی برای اجرا شدن نیاز به کامپایلر دارن که شما میتوانید در لینک زیر بهترین کامپایلر ها و IDE های زبان های C و ++C را بخوانید .ضمناً نمونه ای از کد C را میتوانید در زیر ببینید .

#include 
main()
{
      printf("Hello Itpro !"“);
}

زبان برنامه نویسی C++

یک سال قبل از تولد من یعنی در سال ۱۹۸۳ زبان سی پلاس پلاس C++ به وجود آمد برخی معتقد بودند این زبان تکمیل شده زبان C هست و البته میتوان گفت بله همینطور است ، یکی از ایراداتی که همیشه به زبان C وارد بود حافظه افتضاح آن بود اگر یادتان باشد برخی اوقات ما پیغام Stack over Flow را میدیدیم این فقط به علت عدم مدیریت حافظه این زبان بود که در نسل بعدی خود این مشکل تا حدودی رفع گردید و در سی شارپ بهینه شد از تغییرات دیگر این نسل توابع مجازی ،ارجاعات ، ثوابت، سربارگزاری عملگر و نام تابع ، و توضیحات یک‌خطی به نام کامنت گزاری برای بهینه شدن و خانایی کد ها به صورت BCPL با استفاده از «//» نیز به آن اضافه شد.

معرفی انواع زبان های برنامه نویسی

زمانی که من یک سال داشتم یعنی در سال ۱۹۸۵ اولین نسخه ++C منتشر شد از آن به بعدنسخه های تکمیلی این زبان وارد بازار شد و علاقه مندان این زبان هر روز بیشتر از دیروز میشد ریا نباشه مثل سایت tosinso.com خلاصه یادش بخیر زبان خوبی بود زمانی باید کلی خط مینوشتیم تا بیاد یه کار کوچیکی برامون انجام بده

ولی حالا با سی شارپ کی میره این همه راه رو D: ، زبان ++C زبانی بود که با هدف اولیه شی گرایی مطرح شد و توسط این زبان نرم افزار های شرکت Adobe همچنین FireFox و Winamp نوشته شد از زبان سی پلاس پلاس تولیداتی از قبیل LLVM Clang, GCC, ویژوال سی++, Intel C++ Compiler ایجاد شد ضمناً برای اطلاعات بیشتر به وبسایت زبان C++ مراجعه کنید ، ضمناً اگر خواهان این هستید که تغییرات دو نسل سی و سی پلاس پلاس را بدانید بهتر است لینک زیر را مطالعه کنید و در ادامه نمونه ای از کد ++C را خواهید دید.

#include 
main()
{
    cout << "Hello itpro !";
    return 0;
}

در قسمت قبلی در مورد زبان های جاوا ، سی و سی پلاس پلاس صحبت شد در این مقاله سعی میکنم در مورد زبان های سی شارپ ، Objective-C، PHP ، ASP.Net ، HTML صحبت خواهیم نمود.

معرفی انواع زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی #C

و اما زبان مورد علاقه خیلی از برنامه نویسان یعنی سی شارپ که بر پایه شی گرایی و تکمیل شده زبان های نسل قبلی خود یعنی سی و سی پلاس پلاس است یک زبان سطح بالا و کاملاً User Ferindly است زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و همچنین منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر Dot Net می‌باشد.

این زبان توسط شرکت مایکروسافت به وجود آمد قبلاً در خصوص ویژوال استادیو (Visual Studio) در سایت tosinso صحبت شده است این زبان نیز در وژوال استادیو به خوبی ساپورت شده و یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌نت پشتیبانی می‌شوند .

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

این زبان به علت سادگی زبان سی و قدرت بی نظیر خودش همچنین به روز بودن و مدرن بودن و شیءگرایی بودنش خیلی زود پیشرفت کرده و تعداد علاقه مندان به این زبان زیاد شدند، آندرس هجلزبرگ ، طراح زبان دلفی ، سرپرست طراحی #C را بر عهده داشت دستورات این زبان همانند سی پلاس پلاس است

و جالب است بدانید در ابتدا نام این زبان COOL یا C like Object Oriented Language بود، ولی بعداً توسط مایکروسافت نام به به سی شارپ تغییر کرد در حال حاظر آخرین ورژن سی شارپ نسخه 6٫۰ قبلاً در انجمن نسل جدید کامپایلر های دات نت Roslyn رومعرفی کرده بودم وباید بدانید نسخه ششم ازسی شارپ برپایه این کامپایلراست برای اطلاعات بیشتر لینک فوق را مشاهده کنید.ضمناً نمونه ای ازکد#Cرا میتوانید در زیر ببینید

public class Hello1
{
   public static void Main()
   {
      System.Console.WriteLine("Hello itpro !");
   }
}

زبان برنامه نویسی Objective-C

اگر بخواهیم در مورد آبجکتیو - سی صحبت کنیم نیاز هست که زبان اسمالتاک را بشناسیم این زبان شی‌گرا و تایپ پویا و همچنین یک زبان انعکاسی است ، و نشان دهنده توصیف یک روند محاسباتی پویا است ، این زبان جهت پشتیبانی از دنیای جدید حاصل از فهماندن محاسبات با مثال توسط «هم‌زیستی میان انسان و کامپیوتر» به وجود آمد .

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

اما برمیگردیم به کار خودمون Objective-C که از اسمش پیداست یک زبان شی‌گرا و همچنین زبان میانه است که با اضافه کردن مفاهیم ارسال پیام از زبان اسمال‌تاک که صحبتش شد به زبان Objective-C تولید گردید و البته در حال حاضر مورد استفاده در Mac OS X و iPhone OS است ، این زبان بر پایه C ساخته شد ولی با این تفاوت که C شی گرایی نبود، جالب است بدانید سیستم عامل MAC و iOS بر پایه Objective-C نوشته شده اند. ضمناً نمونه ای از کد Objective-C را میتوانید در زیر ببینید.

int main (int argc, const char * argv[])
{
        NSAutoreleasePool *pool = [[NSAutoreleasePool alloc] init];
        NSLog (@"Hello, itpro!");
        [pool drain];
       return 0;
}

زبان برنامه نویسیPHP

از جمله زبان های محبوب در حوزه طراحی وب سایت ها زبان PHP یا Hypertext Preprocessor هست این زبان آزاد ، و سمت سرور (Open Source) رایگان است ، ضمناً شما میتوانید بر روی هر سیستم عاملی از این زبان استفاده کنید این زبان در سال ۱۹۹۵ توسط Rasmus Lerdorf ساخته‌ شد که بعد ها گروه PHP توسعه آن را به عهده گرفت ، کدهای PHP که توسط یک وب سرور که نرم‌افزار PHP بر روی آن نصب میشود ، اجرا میگردد اگر با زبان HTML آشنایی داشته باشید دستورها و کد های زبان PHP می‌توانند به صورت مستقیم درون کدهای HTML نوشته شوند.

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

جوملا و همچنین وردپرس از معروفترین نرمافزار های وبلاگ نویسی هستند که توسط PHP طراحی شده اند همچنین سایت های facebook,youtube,yahoo,wikipedia,Digg نیز توسط این زبان نوشته شده اند. که این آمار را میتوانید در لینک زیر مشاهده نمایید.ضمناً نمونه ای از کد PHP را میتوانید در زیر ببینید.


زبان برنامه نویسیASP.NET

یکی دیگر از محبوبترین زبان های طراحی وب سایت ASP.Net یا Active Server Page است ، همانطور که از نامش پیداست بر پایه دات نت کار میکند در ابتدا زبان ASP طراحی شد ولی به علت مشکلات و معایبی که داشت ASP.Net جایگزین این زبان گردید ، یکی از کوچکترین مزایای این زبان نسبت به زبان نسل قبلی خوداین است که صفحات ASP.Net به علت کامپایل شدن ، از صفحات ASP کلاسیک سریع تر هستند .

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

در ASP.Net شما میتوانید از کنترل های ساخته شده توسط کاربر ( User Control ) و یا از قبل ساخته شده توسط شرکت سازنده (مایکروسافت)استفاده کنید ضمناً کامپوننت های XML و سیستم مدیریت کاربری مرکزی integrated user authentication در اختیار این زبان است .

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

کد های این زبان توسط یکی از زبان های VB.Net و یا #C تولید میشوند و صفحات ساخته شده با فرمت aspx قابل دیدن هستند، این زبان با مدیریت IIS یا Internet Information Services که یکی دیگر از محصولات شرکت مایکروسافت است اجراء می گردد.ضمناً نمونه ای از کد ASP.Net را میتوانید در زیر ببینید. شاید تا به اینجا با خود بگویید خب برای طراحی وب کدام یک را انتخاب کنم PHP و یا ASP.Net برای این منظور پیشنهاد میکنم لینک زیر را ببینید تا این ابهام برای شما برطرف گردد.

<%
    HelloWorldLabel.Text = "Hello, itpro !";
%>

زبان HTML

اچ تی ام ال یک زبان برنامه نویسی نیست . HTML یا HyperText Markup Language اصول و مقدمات شروع طراحی وب سایت است اگر میخواهید طراح وب باشید باید این زبان را یاد بگیرید اگر یادتان باشد در قسمت های قبلی که در مورد زبان C صحبت کردیم

این زبان نیز توسط دنیس ریچی ابداع شد که از سال 1980 تا همین امروز از پا نه ایستاده و روندی رو به رشد داشته که در ورژن های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است ، HTML مبتنی بر متن یا Text – based است که با پسوند های htm. یا html. شناخته میشود و مرورگرهای وب که در خصوص انواع مرورگر ها نیز قبلاً در انجمن صحبت شده است قادر به درک و تفسیر کد های HTML هستند .

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

پس از خواندن کد ها آنها را Render کرده و برای شما به نمایش در می آورند ، البته میگویند HTML زبان برنامه نویسی محسوب نمیشود و از آن به عنوان نشانه گزاری ابر متن یا دسته بندی اطلاعات و ساخت یافته نمودن اجزای منطقی یک نوشتار از قبیل تصاویر،جدول ها ، عنوان ها ، فهرست ها و ...به کار می‌رود

یا به عبارتی دیگر ، در زمان قدیم HTML وظیفه صفحه آرایی را هم داشت هر چند هم اکنون هم غیر حرفه ای ها همین کار را میکنند ولی فناوری CSS یا Cascading Style Sheets این وظیفه را به عهده گرفته ، نمایش چیدمان و جلوه‌های تصویری (مانند نوع قلم، رنگ و اندازه‌ها) بر صفحه‌های وب وظیفه CSS است.

با مثالی ساده ادامه میدهم شما در CSS میگویید هر تگی از HTMl را دیدید که بود به داده های داخل آن تگ این خصوصیات را اعمال کن مثلاً تمام اطلاعات داخل تگ h1 به رنگ قرمز و سایز 10 و .... در بیایند که با این روش به یک باره تمام آن تگ ها این خصوصیات را پیدا میکنند به زبان ساده گفتم تا خیلی زود مفهوم رو برسونم . اگر میخواهید بدانید تفاوت HTML و XHTML در چیست پیشنهاد میکنم لینک فوق را بخوانید .

در سال 1997 فرایند HTML 4 تکمیل گشت اما با پیشرفت روز افزون علوم کامپیوتر و نیاز به آپدیت های جدید HTMl بر این شد تا گروه WHATWG که مخفف عبارت hypertent application technology working Group می باشد به نمایندگانی از Microsoft ,AOL , Google Nokia,Mozilla ،IBM ,Opera و Apple هستند در سال 2004 اقدام به توسعه هر چه بهتر این زبان کنند که در سال 2007 اولین نسخه قابل قبول HTML 5 ایجاد شد و پس از یک سال وارد دنیای فناوری گردید و هم اکنون مورد استقبال عموم فعالان برنامه نویس قرار گرفته است.

Hello itpro

همانطور که در قسمت های قبلی مختصری در مورد جاوا ، سی،سی پلاس پلاس و همچنین سی شارپ ، Objective-C، PHP ، ASP.Net ، HTML صحبت شد در این مقاله میخواهم در مورد زبان های برنامه نویسی پایتون ، روبی ، جاوا اسکریپت ، SQL و مختری در مورد طبقه بندی زبان ها صحبت کنم، امیدوارم مورد پسند شما کاربران عزیز قرار بگیره.

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی Python

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و سمت سرور ، شیءگرا و مفسر است که توسط Guido van Rossum در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد. این زبان برای خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی ایجاد شد ، از آن برای توسعه وب سایت ها ونرم افزار های موبایل استفاده می شود

و به علت استفاده آسان این برنامه در مدت زمان کمی به کد دلخواه خواهید رسید در این زبان از فاصله و جلو بردن متن برنامه جهت مشخص نمودن بلاک های کدنویسی استفاده میشود که این کار بر عکس زبان سی استایل است در آن زبان ها از Begin و End که معمولان آکولاد است {} استفاده میشد .

اما در پایتون تعدادی یکسان از فاصله در ابتدای سطرهای هر بلاک قرار می‌گیرند، و این تعداد در بلاک‌های کد درونی‌تر افزایش می‌یابد. بدین ترتیب بلاک‌های کد به صورت خودکار ظاهری مرتب دارند. به علت مفسری بودن و شی گرایی این زبان با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمال‌تاک و تی‌سی‌ال شباهت دارد در خصوص استفاده از منابع حافظه عملیات را خودکار انجام میدهد ، ناسا ، یاهو و گوگل از این زبان استفاده میکنند و جالب است بدانید اینستاگرام بر پایه همین زبان بنا شده است. ضمناً نمونه ای از کد Phyton را میتوانید در زیر ببینید

print("Hello, itpto !")

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی Ruby

روبی یک زبان برنامه‌نویسی انعطاف پذیر، ساده ، پویا و شی‌گرا است. ویژگی‌های نگارشی زبان پرل و شی‌گرایی زبان اسمال‌تاک را با هم در خود دارد.یک ژاپنی به نام まつもとゆきひろ این زبان را در سال 1990 ابدا کرد البته ژاپنی بلد نیستم ولی به فارسی میشه "یوکیهیرو ماتسوموتو" که این شخص از ویژگی های پرل، Lisp ، آیفل برای روبی استفاده کرد.

در سال ۲۰۱۰ نیز روبینوس ، جی‌روبی ، هات‌روبی ، مک‌روبی ، آیرن‌روبی از این زبان ایجاد شدند. از این زبان برای توسعه وب سایت و اپلیکیشن های موبایل بسیار استفاده می شود. سایت github.com بر پایه روبی ساخته شده است.

$ irb
 irb(main):001:0> puts "Hello, itpro"
 Hello, World
 => nil
 irb(main):002:0> 1+2
 => 3

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

زبان JavaScript

اگر فکر میکنید جاوا اسکریپت همان جاوا یا شبیه آن است سخت در اشتباه هستید شما میتوانید "تفاوت های این دو زبان را در تفاوت بین Java و Java Script در چیست ؟" را مطالعه کنید ، ساختار جاوا اسکریپت شبیه به ++c است ، و از همین رو است که میتوانیم از دستورات کنترلی و شرطی مانند if, for,while و...را در این زبان به کار بگیریم

زبانی است ساخت یافته و شی گرا است که توسط شرکت NetScape ایجاد گردید در ابتدا برای این زبان نام Mocha معرفی شد . سپس این نام به LiveScript و تغییر کرد و امروزه این زبان با نام جاوا اسکریپت معروف است ، این زبان برگرفته از زبان های C، جاوا، پرل، پایتون است .

برنامه نویسی با این زبان راحت است و هم سمت سرور و هم سمت کاربر مورد استفاده قرار میگیرد ، اگر افزونه ها و Extention های مرورگر ها را دیده باشید باید بدانید با زبان جاوااسکریپت طراحی میشوند ، شما میتوانید در طراحی های زیبا و انیمیشنی در قالب سایت خود از این زبان استفاده کنید

همانطور که گفتم زبان HTMl دارای شرط و حلقه نیست ولی این زبان حلقه ها و شرط ها را میپذیرد و همین امر باعث شده است تا زیبایی را در سایت بتوانید ایجاد کنید ، کد های این زبان را میتوانید در HTML به کار بگیرید و ضعف HTML در برابر حلقه ها و شرط ها را پوشش دهید.ضمناً نمونه ای از کد JavaScript را میتوانید در زیر ببینید .

Header...
...Footer

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

زبان SQL

حتماً با یکی از بانک های اطلاعاتی آشنا هستید ، شاید با این بانک ها برخورد هم نداشتید ولی به جرأت میتوان گفت وجود دنیای مجازی و همچنین سیستم ها و برنامه های کامپیوتری مستلزم وجود بانک های اطلاعاتی است و برقراری امنیت این بانک ها از نون شب هم واجب تره چون تمام اطلاعات (هر چی که فکرشو کنی) توی این بانک ها ذخیره میشه.

انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

یکی از این بانک های اطلاعاتی SQL یا Structured Query Language می باشد در اصطلاح به ، این زبان ها داده کاو هم میگویند، Sql Server محصول شرکت مایکروسافت است و در سال 1989 Release شد تقریباً همه ما با این شرکت و محصولاتش آشنایی داریم

این شرکت ابتدا در بسته Office خود نرم افزار access را تهیه کرد که این نرم افزار نیز یک بانک اطلاعاتی محسوب میشه ولی قابل مقایسه با SQL Server نیست و برای مصارف بسیار کوچک است اما در مورد SQL Server باید بگویم این نرم افزار دارای قیمت بالایی هست ، در خصوص معرفی بانک های اطلاعاتی میتوانید به لینک زیر سری بزنید

در پایان اگر میخواهید خودتان را در آزمون های هر کدام از این زبان ها را به صورت آنلاین و رایگان همچنین بانک های اطلاعاتی و شبکه محک بزنید بهتر است لینک زیر را مطالعه کنید ، اما از خودتون میرسید چطور میشه یک برنامه نویس خوب باشیم بهتر است حتماً یکی از بانک های اطلاعاتی را برای یادگیری انتخاب کنید SQL و Oracle میتوانند یکی از بانک های اطلاعاتی شما باشند.

<>=
SELECT 'Hello, itpro !' FROM database;;
انواع زبان های برنامه نویسی | بهترین زبان های برنامه نویسی

جمع بندی

شاید باورتان نشود ولی بیش از 700 زبان برنامه نویسی وجود دارد که شما میتوانید در لینک زیر این زبان ها را ببینید

برخی از زبان ها را با Functional Languages یا ساخت یافته یا ساختار منظم صدا میزنند اگر شما بخواهید دو عدد را با هم جمع کنید باید تابعی را نوشته که دو عدد را از ورودی دریافت کند و سپس این دو را با هم جمع کند و از این تابع در تمامی برنامه هایمان استفاده میشود در ادامه چند نمونه از این برنامه ها را خواهم گفت:

  • Haskell: بسیار ساخت یافته
  • ML: استاندارد و دارای ورژن های مختلف
  • Erlang: ساخت یافته همراه با کاربرد صنعتی
  • K & J: زبان های آرایه ای
  • APL: ساخت یافته بر پایه آرایه ای
  • LISP: زبانی که بعدها شی گرا شد
  • C: در بخش اول در مورد این زبان صحبت شد
  • Pascal : یادش بخیر
  • Basic : نسخه خیلی قدیمی Visual Basic

برخی زبان ها را با Object Oriented Language معرفی کردند که به شی گرایی معروف بودند ، شی گرایی یعنی همین محیطی در اون زندگی میکنیم همه چیز بر پایه اشیاء نوشته شد در همین هنگام بود که OOP یا Object Oriented Programming پدید آمد که در حال حاظر استفاده از این تکنولوژی بسیار به تولید برنامه ها کمک میکند

  • Simula: قدیمی ترین زبان در نوع خودش هست
  • ++C: ترکیب شده با Object Oriented Language و Object Oriented Programming یعنی سیستمی و شی گرایی
  • Perl: تحت سیستم عامل یونیکس کار میکند و وبسایت های پویا را میتوان با این زبان نوشت یک زبان متنی و شی گرایی است
  • PHP: زبان سمت سرور است که در قسمت قبلی مقاله در موردش صحبت شده است
  • Java: توضیح در قسمت اول مقاله
  • VB و ASP : از همین دسته هستند، ضمناً تعداد این گروه بسایر بسیار است

برخی زبان ها را با Scripting language یا زبانهای متنی نامیدند که به زبان طبیعی نزدیک است از همین رو میتوان گفت ساده تر از زبان های دیگر هستند و پیچیدگی ندارند

  • TCL: یا Tickle قدیمی ترین زبان در نوع خود است
  • Perl: در اصل یک زبان متنی است که فقط شی گرایی را هم در خود دارد
  • Java Script: در حوزه وب کار میکند و در قسمت قبلی در این خصوص صحبت شده
  • Python: قدرتمند ، شی گرا و البته توضیحات دیگر در همین مقاله

برخی زبان ها را با Logical Language یا منطقی معرفی کردند که به نوعی با سبک و شیوه جدیدی از برنامه نویسی و آن هم در علوم مختلف معرفی گردید . Prolog و Mercury از جمله این زبان ها هستند . ممکن است نقطه نظرات شما باعث شود این سری از مقاله ها کامل تر از قبل گردد ، امیدوارم مورد پسندتون قرار گرفته باشه.

  • چند نوع زبان برنامه نویسی وجود دارد؟

    بصورت کلی سه نوع اصلی از زبان های برنامه نویسی در دنیا وجود دارد که به ترتیب ، زبان برنامه نویسی ماشین یا Machine Language ، زبان برنامه نویسی اسمبلی | Assembly و دسته بندی زبان های برنامه نویسی سطح بالا یا High Level Languages هستند. اکثر زبان های برنامه نویسی که امروزه در حوزه آموزش با آنها مواجه می شوید از دسته بندی سوم یعنی زبان های برنامه نویسی سطح بالا محسوب می شوند.
  • بهترین زبان برنامه نویسی دنیا چیست؟

    در دسته بندی کلی با توجه به مخاطب عمومی در سال 2021 به ترتیب زبان های برنامه نویسی پایتون | Pyhton در رتبه اول ، زبان برنامه نویسی جاوا | Java در رتبه دوم ، زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت | JavaScript در رتبه سوم ، زبان برنامه نویسی سی شارپ | C# در رتبه چهارم ، زبان های سی و سی پلاس پلاس بصورت مشترک در رتبه پنجم و زبان برنامه نویسی PHP در رتبه ششم قرار دارند. این رتبه بندی بین 28 زبان برنامه نویسی برتر دنیا انجام شده است و ممکن است سال بعد تغییر کند.
  • مقایسه زبان های برنامه نویسی چگونه انجام می شود؟

    فاکتورهای بسیاری برای مقایسه زبان های برنامه نویسی در دنیا وجود دارند اما دو فاکتور از همه مهمتر هستند ، اولین فاکتور کارایی زبان برنامه نویسی است ، اینکه در کجا می توانیم از زبان مورد نظر استفاده کنیم و در کجا محدودیت داریم و البته سرعت اجرای کدهای یک زبان چقدر است؟ فاکتور دوم سهولت کد نویسی در زبان برنامه نویسی است ، طبیعتا هر چقدر Syntax یا نحوه کدنویسی با یک زبان ساده تر باشد محبوبیت زبان هم برای عموم بیشتر است .
  • برنامه نویسی به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

    برنامه نویسی به خودی خود به دسته بندی های ، برنامه نویسی دسکتاپ ( ویندوز ، لینوکس و ... ) ، برنامه نویسی وب ، برنامه نویسی موبایل ، برنامه نویسی میکروکنترلر یا اینترنت اشیاء ... به زبان ساده طبقه بندی می شود. این طبقه بندی به این معنی نیست که یک زبان فقط می تواند کاربرد برنامه نویسی دسکتاپ یا فقط موبایل داشته باشد و بر اساس خواسته کارفرما طبقه بندی می شود.
  • کدام زبان برنامه نویسی را برای یادگیری انتخاب کنیم؟

    پاسخ به این سوال اصلا ساده نیست ، فاکتورهایی مثل علاقه بندی به یک حوزه برنامه نویسی ، بازار کار و درآمد یک نوع خاص برنامه نویسی ، ساده بودن کار کردن با کدهای یک زبان برنامه نویسی ، سرعت ورود و شروع پروژه های برنامه نویسی و یادگیری آن و ... همگی در انتخاب زبان برنامه نویسی تاثیر دارند و بنابراین نمی توان بصورت صد در صد یک زبان را برای یادگیری قطعی انتخاب کرد اما این روزها بر اساس محبوبیتی که زبان پایتون برای برنامه نویس ها ایجاد کرده است از این زبان می توان به عنوان ساده ترین و محبوب ترین زبان برای شروع برنامه نویسی یاد کرد.

فرهاد خانلری
فرهاد خانلری

کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

فرهاد خانلری ، مدرس شبکه و برنامه نویسی مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت ، سابقه فعالیت در موسسات و مراکز دولتی در قالب پروژه ، مشاوره و تدریس ، برنامه نویسی ++C ، سی شارپ و دات نت ، متخصص و مدرس شبکه های مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سخت افزار و ...

نظرات