Loading…

جزیره برنامه نویسی و توسعه نرم افزار

  • مرتب سازی بر اساس
  • تعداد نمایش در هر صفحه
مهدی عادلی
مقاله: Source control ها قسمت چهارم: عملیات عمومی سورس کنترل TFS
Source control ها قسمت چهارم: عملیات عمومی سورس کنترل TFS با سلام به دوستان ITPRO در مقاله قبلی در مورد سورس کنترل گیت صحبت کردیم و عملیات معمول و مهم را برای این سیستم سورس کنترل گفتیم. در این مطلب می خواهیم در مورد TFS و اعمالی که بر روی آن انجام می شود صحبت کنیم. TFS برخلاف گیت یک سورس کنترل توزیع شده نیست و یک سورس کنترل متمرکز است. بنابراین این سورس کنترل Repository محلی ندارد پس اعمالی که معادل کامیت در گیت بود وجود ندارد و همه ی کار های آن با سر...
مهدی عادلی
مقاله: Source control ها قسمت سوم: عملیات عمومی سورس کنترل Git
Source control ها قسمت سوم: عملیات عمومی سورس کنترل Git سلام به ITPROهای عزیز تا الان با توجه به دو مقاله قبلی یک دید کلی از سورس کنترل ها به دست آورده ایم. در این مطلب می خواهیم در مورد عملیات و کارهایی که می شود در سورس کنترل انجام داد نیز صبحت کنیم. در این بخش ابتدا به کارها و عملیاتی که می توان بر روی Git انجام داد صحبت می کنیم و سپس به اعمالی که می توان بر روی TFS می توان انجام داد صحبت خواهیم کرد. دقت کنید که این عملیات مربوط به کارهایی است که هن...
مهدی عادلی
مقاله: source controlها قسمت دوم: انواع سورس کنترل ها و خصوصیات هرکدام از آنها
source controlها قسمت دوم: انواع سورس کنترل ها و خصوصیات هرکدام از آنها سلام به ITPRO های عزیز. در مقاله قبلی درمورد لزوم استفاده از سورس کنترل ها صحبت شد. حال به ادامه بحث در مورد سورس کنترل ها می پردازیم. در کار های تیمی معمولا سورس کنترل را بر روی یک سرور راه اندازی می کنند و همه ماشین ها و برنامه نویسان به آن متصل می شوند و سورس برنامه را از آن دریافت می کنند. -- انواع source control ها (version control System) -- سورس کنترل ها انواع مختلفی دارند. و این دسته ب...
مهدی عادلی
مقاله: Source control ها قسمت اول: معرفی source controlها و لزوم استفاده از آنها
Source control ها قسمت اول: معرفی source controlها و لزوم استفاده از آنها سلام به دوستان ITPRO. تصور کنید که با یکی از دوستانتان در حال فعالیت بر روی یک پروژه هستید. یعنی قسمتی از کار را شما برعهده دارید و انجام می دهید و قسمتی دیگر را دوست شما انجام می دهد. حال شما چگونه با همدیگر هماهنگ می شوید؟ یعنی چگونه دوست شما از کارهایی که شما انجام داده اید مطلع می شود و یا شما چطور به کارهایی که اوانجام داده است دسترسی خواهید داشت؟ خب راه معمول و ساده ای که الان هم انجام می شو...
مهدی عادلی
مقاله: معرفی سرویس جدید گوگل به نام Firebase
معرفی سرویس جدید گوگل به نام Firebase با سلام به دوستان ITPRO. یکی از تکنولوژی هایی که امروزه در حال پیشرفت و محبوب شدن است پلتفرم firebase می باشد. Firebase یک پلتفرم برای تولید برنامه‌های موبایل و وب است که با ابزار هایی که دارد کمک می‌کند که برنامه نویسان بتوانند با کمک آن برنامه‌های با کیفیت تری تولید کنند. Firebase از یک سری ویژگی‌هایی ساخته شده است که برنامه نویسان می‌توانند با ترکیب کردن آن‌ها می‌توانند نیاز های خود را برطرف ک...
araf56
مقاله: زبان های برنامه نویسی پرکاربرد و رتبه جهانی آنها در سال 2017
زبان های برنامه نویسی پرکاربرد و رتبه جهانی آنها در سال 2017 زبان های برنامه نویسی پر کاربرد -- شاید هیچ فناوری همانند فناوری کامپیوتر دارای تنوع در حوزه های مختلف نباشه. تنوع در حوزه های سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه ، امنیت و غیره و غیره . در هر حوزه ای از این فناوری قدم بر می دارید، با حجم زیادی از مطالب روبرو می شید، مطالبی که بسرعت در حال به روز شدن هستند. و شما باید بعنوان متخصصی که پا به این عرصه گذاشته ، همواره دانش خودتونو در حوزه مربوطه به ...
kambiz_ce
مقاله: تفاوت بین Platform و Framework
تفاوت بین Platform و Framework سلام ، Platform مجموعه اس از سخت افزار و نرم افزار است که برنامه های نرم افزاری را اجرا میکنند. مثلا بازی هایی که انجام میدهیم،برای انجام بازی باید حتما لپ تاپ،موبایل،کامپیوتر و...باید داشته باشیم تا اینجا سخت افزار را تامین کردیم و هر کدام از این Deviceها باید سیستم عامل خاص خود را داشته باشند یا کلا سیستم عامل داشته باشند که برای موبایل یکی از سیستم عامل های IOS,Java,Android,Windowsو...لازم است...
araf56
مقاله: زنان بهتر از مردان در کدنویسی
زنان بهتر از مردان در کدنویسی کیفیت بالاتر کدهای نوشته شده توسط خانم ها -- تحقیقات نشان از این دارد که خانم ها ، برنامه نویسان بهتری نسبت به آقایون هستند، ولی این استعداد دقیقا بخاطر جنسیت آنها مورد توجه قرار نمی گیرد. این مقاله نشون می ده که خانم ها کدنویسان بهتری هستند، البته تا موقعی که جنسیت آنها ناشناس باقی بمونه.!!! محققان بر روی اطلاعات سايت Github (سایت open source حاوی کدهای برنامه نویسی به اشتراک گذاشته شده تو...
مهدی عادلی
مقاله: نصب پیش نیاز های Spring‌ و نوشتن اولین برنامه
نصب پیش نیاز های Spring‌ و نوشتن اولین برنامه سلام دوستان Itpro. در مطلب قبلی در مورد معماری فریمورک spring صحبت کردیم. ولی همه ی مطالبی که تا الان در مورد این فریمورک گفته شده است به نوعی مطالب تئوری بوده است. حال از این مطلب به بعد بیشتر به مباحث عملی و برنامه نویسی و استفاده از فریمورک spring برای برنامه نویسی جاوا خواهیم پرداخت. قبل از اینکه به برنامه نویسی در این مورد پرداخته شود باید ابزار ها و نرم‌افزار هایی که نیاز داریم را نصب نماییم...
مهدی عادلی
مقاله: آشنایی با معماری فریمورک spring و معرفی ماژول های آن
آشنایی با معماری فریمورک spring و معرفی ماژول های آن سلام به دوستان Itpro. در مطلب قبلی به معرفی فریمورک spring از زبان جاوا پرداختیم و گفتیم که این فریمورک برای راحت تر شدن برنامه نویسی سازمانی و تجاری j2ee در جاوا به وجود آمده است. در این مطلب قصد داریم به معماری این فریموک بپردازیم. Spring معماری ماژول بندی شده دارد و شما می توانید هنگام برنامه نویسی و توسعه برنامه خود از هر ماژولی که مورد نیاز شما است استفاده کنید. Spring حدود 20 ماژول دارد که ...
UNITY
مقاله: واقعیت های بامزه و جالبی که در خصوص برنامه نویسی باید بدانید
واقعیت های بامزه و جالبی که در خصوص برنامه نویسی باید بدانید همه ما به عنوان یک کارشناس کامپیوتر حداقل مبانی برنامه نویسی را یا در دوران مدرسه یا در دوران دانشگاه یا بصورت خودخوان یاد گرفته ایم ، اما به عنوان یک ITPRO شاید برای شما هم جالب باشد که واقعیت های بامزه ای در خصوص برنامه نویسی و برنامه نویس ها وجود دارد که افراد کمی از آنها مطلع هستند و در این مقاله در ITPRO قرار است که این واقعیت ها را با هم مرور کنیم. قطعا اینها همه مواردی نیستند که در خصوص برن...
مهدی عادلی
مقاله: معرفی فریمورک Spring جاوا
معرفی فریمورک Spring جاوا سلام دوستان. در سری آموزش های زبان جاوا گفتیم که زبان جاوا یک زبان قدرتمند است که می توان با آن برای فریمورک های مختلف و تکنولوژی های متفاوت برنامه نویسی کرد. یکی از بستر هایی که امروز برنامه نویسی در آن بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می گیرد بستر وب می باشد. دلایل محبوبیت برنامه نویسی در بستر وب می تواند پیشرفت ارتباطات اینترنتی و سهولت استفاده از آن در همه دستگاه ها از جمله کامپیوتر های لپتاپ و...
Eng Ali Daniyal
مقاله: روشهای تست پروگرام قسمت چهارم
روشهای تست پروگرام قسمت چهارم سلام به همه اهالی ITPRO ! بعد از مدت مدیدی به ادامه مبحث تست برنامه نویسی میپردازیم. در بخش قبلی روی تست جعبه سیاه حرف زدیم و فهمیدیم که این یک تست اجمالی است و به صورت کامل نمیتواند صحت و سوق یک برنامه را دریافت کند. در این بخش روی تست جعبه سفید و یا همان تست باز حرفهایی میزنیم. این بخش به علت زیاد بودن در دو بخش جداگانه روی صحنه می آید. ! راستش برام ایرانی نوشتن کمی مشکل است برای همین اگر کلم...
araf56
مقاله: برنامه نویسی فایلهای دسته ای BAT(تکمیلی)
برنامه نویسی فایلهای دسته ای BAT(تکمیلی) از فایلهای دسته ای می توان جهت اجرای خودکار یکسری از دستورات استفاده کرد ، پسوند این فایلها از نوع bat بوده که با استفاده از نرم افزار notepad قابل ویرایش هستند. دستورات فایل های دسته ای حساس به بزرگی و کوچکی حروف (Case Sensitive) نیستند. مرور کلی بر دستورات فایلهای دسته ای (batch files) بهمراه مثال -- * دستور @ECHO OFF : عدم نمایش خود دستور در اجرا * علامت | : موجب شده خروجی یک دستور ب...
Eng Ali Daniyal
مقاله: روشهای تست پروگرام قسمت سوم
روشهای تست پروگرام قسمت سوم سلام ، در قسمت های قبلی به اصول اولیه در تست برنامه نویسی پرداختیم و فهمیدم که میتوانیم چه نوع برنامه هایی را تا کدام زمان تست کنیم! از این به بعد در این مقالات به بحث اصلی خودمان میرویم و روشهایی که بیشترین استفاده در عملیه تست را دارد بیان میکنیم. به امید موفقیت همه برنامه هایتان ! زندگی رویایی است که فقط در قالب زنده بودن و تست روزگار باید ثبت شود.! 2.1 تست نرم افزار -- تست نرم افزار هما...
Eng Ali Daniyal
مقاله: روشهای تست پروگرام قسمت دوم
روشهای تست پروگرام قسمت دوم دوباره سلام ! سید علی دانیال هستم از مزارشریف در خدمت شما . ببخشید که در این مدت نتوانستم که ادامه مونوگرافم را براتون بزارم. این ادامه فصل اول هست که در این پست گذاشتم. زندگی رویایی است که فقط باید در قالب زنده بودن و تست روزگار باید ثبت شود.! -- 1.7 چرخه تست نرم افزار -- چرخه تست نرم افزار توسط شرکت های توسعه نرم افزاری با رویکرد آن شرکت به سیستم داخلی خود و نحوه برنامه نویسی آن نرم افز...
حسین احمدی
مقاله: برنامه نویسی Parallel در سی شارپ :: متوقف کردن Task ها در سی شارپ - کلاس CancellationToken
برنامه نویسی Parallel در سی شارپ :: متوقف کردن Task ها در سی شارپ - کلاس CancellationToken زمانی که عملیاتی را به عنوان یک Task اجرا می کنیم، ممکن است بخواهیم آن Task را در حین اجرا متوقف کنیم، برای مثال، Task ای داریم که در حال پردازش 1000 فایل است و کاربر باید این امکان را داشته باشد که Task در حال اجرا را متوقف کند. عملیات متوقف کردن Task ها هم برای متدهای کلاس Parallel امکان پذیر است و هم کلاس Task. برای اینکار می بایست از کلاسی با نام CancellationToken استفاده کنیم. برای مثال Task ...
حسین احمدی
مقاله: کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با مشکل Concurrency در برنامه های Multi-Threaded و راهکار های رفع این مشکل
کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با مشکل Concurrency در برنامه های Multi-Threaded و راهکار های رفع این مشکل زمانی که ما برنامه های Multi-Threaded می نویسیم، برخی اوقات Thread های ایجاد شده به داده های مشترک در سطح برنامه دسترسی دارند و وظیفه ما به عنوان برنامه نویس این است که مطمئن باشیم دسترسی چند Thread به داده های مشترک باعث بروز مشکل نمی شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع شرایطی را در نظر بگیرید که یک متد قرار است در چندین thread مختلف به صورت جداگانه اجرا شود، بعد از شروع کار هر thread زمانبندی اج...
حسین احمدی
مقاله: کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با فضای نام System.Threading و کلاس Thread
کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با فضای نام System.Threading و کلاس Thread تا اینجا متوجه شدیم که چگونه می توان با کمک Delegate ها کدها را در یک Thread جداگانه و به صورت Asynchrnonous اجرا کرد. در ادامه مباحث مرتبط با برنامه نویسی Asynchronous به سراغ فضای نام System.Threading می رویم. این فضای نام شامل یکسری کلاس است که روند نوشتن برنامه Multi-Threaded را آسان می کند. کلاس های زیادی در این فضای نام وجود دارد که هر یک استفاده خاص خودش را دارد. در زیر با توضیح اولیه برخی ...
حسین احمدی
مقاله: آشنایی با Object Context Boundry ها در دات نت
آشنایی با Object Context Boundry ها در دات نت پیش از این در مقاله ای در مورد AppDomain ها صحبت کردیم و گفتیم هر برنامه ای که توسط CLR اجرا می شود یک AppDomain مختص به خود دارد، در حقیقت CLR به جای ایجاد یک Process برای هر برنامه، یک AppDomain برای آن برنامه ایجاد می کند. AppDomain ها داخل Process ها ایجاد می شوند و هر Process می تواند شامل چندین AppDomain باشد. اما شاید جالب باشد که بدانید خود AppDomain ها هم می توانند به زیر قسمت هایی تقسیم ...
حسین احمدی
مقاله: AppDomain در دات نت چیست و چگونه از آن ها استفاده کنیم؟
AppDomain در دات نت چیست و چگونه از آن ها استفاده کنیم؟ همانطور که اکثر شما دوستان عزیز ITPRO ای اطلاع دارید کلیه برنامه هایی که در توسط سیستم عامل اجرا می شوند بوسیله Process ها تقسیم بندی می شوند، در حقیقت هر Process یک مرز بندی میان برنامه های در حال اجراست که مشخص می کند هر پراسس از چه منابعی استفاده می کند. اما در محیط دات نت این موضوع کمی تفاوت دارد! زمانی که شما برنامه ای مبتنی بر دات نت را اجرا می کنید، Process ای به صورت مستقیم برای این فایل ا...
حسین احمدی
مقاله: کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با ماهیت Asynchronous در Delegate ها
کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با ماهیت Asynchronous در Delegate ها به خاطر دارید که Delegate نوع های داده ای بودند که اطلاعات مربوط به یک متد را در خود نگهداری می کردند؟ زمانی که یک delegate جدید تعریف می کنید، در حقیقت کلاس جدیدی ایجاد می شود که این کلاس، از کلاس MultiCastDelegate مشتق شده است. این موضوع باعث می شود که delegate تعریف شده شامل یکسری متدها باشد. قبلاً با delegate ها و شیوه فراخوانی آن ها آشنا شدیم. در این مطلب می خواهیم با شیوه فراخوانی متدها به ص...
حسین احمدی
مقاله: کار با Thread ها در زبان سی شارپ :: آشنایی با Process ها، Thread ها و AppDomain ها
در طول یکسری مطالب آموزشی قصد داریم تا مبحث برنامه نویسی Asynchronous و Thread ها در زبان سی شارپ آشنا شویم. فرض کنید برنامه ای نوشتید که قرار است اطلاعات 500 هزار نفر را پردازش و یک گزارش تولید کند. در صورتی که به صورت عادی اقدام به پیاده سازی این قابلیت کنیم، در طول پردازش این اطلاعات برنامه ما دیگر قابل استفاده نخواهد بود و مجبوریم صبر کنیم تا عملیات پردازش اطلاعات تمام شود یا بهتر است یک مثال ...
Eng Ali Daniyal
مقاله: روشهای تست پروگرام قسمت اول
روشهای تست پروگرام قسمت اول با سلام به همه دوستان عزیز ، همانطوری که قول داده بودم ادامه پایان نامه تحصیلی خود را برای شما گذاشتم. البته فقط نصف فصل اول است که به بررسی مفاهیم عمومی تست پروگرام ها پرداخته شده است. زمانی که این بحث را می نوشتم به این فکر میکردم که کارشناسی ام را هم در مورد تست برنامه نویسی بگیرم. اگه قسمت بود این کار را میکنم.زندگی رویایی است که فقط باید در قالب زنده بودن و تست روزگار باید ثبت شود.! 1.1 ک...
Eng Ali Daniyal
مقاله: مروری مقدماتی بر مونوگراف روشهای تست نرم افزار
مروری مقدماتی بر مونوگراف روشهای تست نرم افزار سلام به همه اهالی ITPRO ! "نرم افزار خوب نرم افزاری است که مشتری را خوشحال کند و زمانی مشتری خوشحال خواهد شد که تمام نیازمندیهای که در نظر دارد برآورده شود" برنامه نویسی کمپیوتر یکی از مهمترین بخش های کمپیوتر است که باعث بیشترین رشد این علم شده است . به عبارت دیگر میتوان گفت که اگر این علم را بدون برنامه نویسی می بود تا این حد رشد نمیکرد و به این حد نمیرسید. برنامه نویسی کمپیوتر ...
حسین احمدی
مقاله: آشنایی مقدماتی با Pointer ها در سی شارپ
آشنایی مقدماتی با Pointer ها در سی شارپ کدی که شما به عنوان برنامه نویس در زبان سی شارپ می نویسید کد مدیریت شده یا Managed Code است، یکی از مزیت های کد مدیریت شده، قابلیت مدیریت خودکار حافظه توسط سرویس Garbage Collector دات نت می باشد. اما در سی شارپ می توان کد مدیریت نشده نیز نوشت. در این مطلب می خواهیم در مورد ویژگی Pointer ها در سی شارپ بنویسیم. این قابلیت به شما این اجازه را می دهد تا متغیرهایی تعریف کنید که به صورت مستقیم با خانه ه...
حسین احمدی
مقاله: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت یازدهم :: دستورات کنترلی و شرط ها
برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت یازدهم :: دستورات کنترلی و شرط ها یکی از قابلیت های بسیار مهم در زبان های برنامه نویسی، افزودن قابلیت تصمیم گیری به برنامه هاست، اینکه برنامه بتواند در شرایط تصمیم گیری کند و روند اجرا را تغییر دهد. البته برنامه های ساده کامپیوتری آنقدر هوشمند نیستند که خود بتوانند تصمیم گیری کنند و این تصمیم گیری از قبل می بایست توسط برنامه نویس در برنامه گنجانده شود. برای مثال، فرض کنید که می خواهیم به دنشجویان بر اساس نمره درسی یک عنوان بدهیم، ...
حسین احمدی
مقاله: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت هشتم :: نوع های داده (Data Types) و متغیرها (Variables)
برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت هشتم :: نوع های داده (Data Types) و متغیرها (Variables) در ادامه مطالب آشنایی با برنامه نویسی به دو موضوع نوع داده (Data Type) و متغیر (Variable) می پردازیم. تمامی برنامه های کامپیوتری بر اساس یکسری داده های ورودی، خروجی تولید می کنند. این داده ها که گفتیم به عنوان ورودی برنامه شناخته می شوند، یک نوع مشخص دارند و باید جهت استفاده در محلی نگهداری شوند. برای مثال، زمانی که شما قصد جمع کردن دو عدد مانند 2 و 5 را دارید، در حال استفاده از نوع داده اعداد صحی...
حسین احمدی
مقاله: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت هفتم :: شروع به کار با زبان های برنامه نویسی و اصطلاحات رایج
برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت هفتم :: شروع به کار با زبان های برنامه نویسی و اصطلاحات رایج از این لحظه ما می بایست یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کرده و شروع به کار با آن کنیم. از این قسمت آموزش به بعد، مواردی که آموزش داده خواهند شد بین اکثر زبان های برنامه نویسی مشترک هستند. اما فقط به توضیحات اکتفا نخواهیم کرد و مباحث مطرح شده را با مثال هایی تکمیل خواهیم کرد. همچنین برای مثال ها تنها به یک زبان برنامه نویسی اکتفا نکرده و سعی می کنیم از چندین زبان برنامه نویسی برای مثال ها استفاده کن...
حسین احمدی
مقاله: برنامه نویسی به زبان ساده - قسمت اول :: آشنایی با برنامه کامپیوتری، برنامه نویس و زبان برنامه نویسی
برنامه نویسی دنیای زیباییه، وقتی واردش بشی دیگه نمیتونی ازش دل بکنی. این جمله رو با تمام وجودم میگم و بهش اعتقاد دارم. خیلی از افراد رو میبینم که تصمیم دارن کار برنامه نویسی رو شروع کنن، اما نمیدونن از کجا باید این کار و انجام بدن و یک جورایی سردرگم هستن. زمانی که شما قصد شروع کاری را دارید، قبل از هر چیز باید پایه های اون کار رو محکم ایجاد کنید. برنامه نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست. واژه ها...